vrijdag 28 april 2023
Wim de Bie. Huub Oosterhuis. Paul van Vliet
woensdag 26 april 2023
Geneugten van het leven in één etmaal
zondag 23 april 2023
Groeikracht, hopelijk.
Het heeft geregend, maar de vogeltjes houden niet op met fluiten, al is het bijna 20.00 uur in de avond. Een half open terrasdeur om de kou wat buiten te sluiten en het bos wordt almaar lichtgroener. Gisteren zag ik dat de eerste zonnebloemzaadjes, die ik in een oude koekenpan had gedaan, de aarde helemaal had doen opbollen. Kiemkracht. Groeikracht. Dát is wat ik hoop rondom de kritische massa aan mensen, die nodig is om een werkelijke politieke systeemverandering te bewerkstelligen ten gunste van het klimaat: 600.000 mensen in Nederland. En ja, daarom ga ik dus zo ‘actie-voeren’, zoals dat dan heet…zo, dacht ik.
woensdag 19 april 2023
Betrokken en actief. Extinction Rebellion.
dinsdag 18 april 2023
zondag 16 april 2023
Zondagse mijmering (2). What is home, mum?
vrijdag 14 april 2023
Ogen open en dicht. Natalie Merchant en Walt Whitman
Dus ik zat ineens in het leven van Natalie Merchant(1963). Ik kende haar niet maar werd getriggerd door een interview in NRC met de kop, dat het moed vergt om lief te hebben. Ik zag haar eerst in huidige vorm, een grijzende vrouw, net iets jonger dan ik zelf ben en daarna jong en huppelend met lang bruin haar op een podium. Ik beluisterde haar eerste solo-album ‘Tigerlily’ uit 1995. Heel handig, op haar website kun je door de beginletter in te typen van een liedje dan de lyrics simultaan erbij lezen, terwijl je luistert. Af en toe dus éven mijn ogen opendoen en door de ooghaartjes kijken. Ik vond deze video, waar ze tussen heel jong en oud is. Ze zingt The Letter, hier het laatste gedeelte. Want in het liedje zit misschien het recept van ‘lief-hebben’: de mooie dingen onthouden en koesteren, niet verbitterd worden omdat de ander je teleurstelt of zelfs verlaten heeft. Zó begint dit liedje: als ik je een brief zou schrijven, zou deze vol verwijt en verbittering zitten…om dan vloeiend verder te gaan in: nee, toch niet.
Haar liedjes zijn allen zeer gelaagd, als poëzie of kleine verhaaltjes. Vaak vanuit het perspectief van degenen die het moeilijk hebben op de sociale en economische ladder. Vanochtend bleek ze twee uur geleden haar nieuwste album ‘Keep Your Courage’ op YouTube gezet te hebben, met de songteksten. In dit album komt 26 keer het woord ‘liefde’ voor. Deze kan ik vandaag dus gaan beluisteren, want ik voel mijn ogen wel iets minder, maar ze roepen toch om rust. Dit liedje is een ode aan de zeer invloedrijke dichter Walt Whitman. Niet alleen in de Amerikaanse cultuur, maar ook voor mezelf. Voor het eerst gelezen in mijn puberteit: Leaves of Grass’. Een hele reeks gedichten, als liederen, waar hij het kleine en het grote in de natuur, het universum en zichzelf viert. ‘I celebrate myself’, zijn de beroemde beginregels. (En uit ‘Songs of Innocence’: To see the World in a Grain of Sand /and a Heaven in an Wild Fower/ Hold Infinty in the Palm of your Hands/ And Eternity in an Hour. O, nee! Bij nadere inzien, met gesloten ogen: Die laatste vier regels zijn van William Blake. Maar ik laat ze hier toch maar staan: ze komen uit dezelfde ervaring.) Natuurlijk werd Whitman in zijn tijd van narcisme en ketterij beschuldigd. Maar voor mij gaat het om dat wat ik uiteindelijk ‘Het geheim van het leven’ noem. Die enorme levenskracht, vitaliteit, waar alles tot in de kern gevuld is met liefde. Sommige noemen het ‘Het Leven’ of ‘Energie’. Anderen noemen het ‘God’.
dinsdag 11 april 2023
Vrouwen aan de rafelranden: Hans Baluschek
Het is 6.00uur in de ochtendschemering en ik word wakker van de vele vogeltjes die hun eerste deuntjes zingen. Dat duurde een kwartiertje en nu is het weer stil. Het is zoiets van ‘Morning has broken ’weet je het al?!, oké dan kunnen we weer even op één oor.’ Bij het kleine tweede paasdagvuur zongen we, een groepje vrouwen en één man, liedjes waar vrouwen in voorkwamen. Suzanne takes you with her, hé tante Julia, Denise-Denise, Michelle my Belle, Celia your breaking my heart, Ze drinkt ranja met een rietje-mijn Sophietje, Annabel het wordt niks zonder jou-, Angie, en nog veel meer. Grappig, ze kenden ‘Sweet Caroline’ niet; het is maar net in welke kringen je verkeert. Ik had een prachtige fietstocht achter de rug; door de Hoge Veluwe en de Ooypolder in lentetooi.
En hier zie je dames koffie drinken, ergens in Berlijn. Er blijken plaatsen te zijn waar dit kan: je krijgt heet water geschonken en het servies, je neemt zelf koffie(poeder) en iets te eten mee. Opnieuw zijn het vrouwen uit de arbeidersklasse. Een dagje uit samen, maar je ziet de zorgen op hun gezichten, die er bijna karikaturaal van worden. Hoe die koffie uit de kan druipt, bruine vlekken op dat witte servies; het leven is niet volmaakt of Instagram-waardig.
‘Zwerfersfatsoen’, heet dit schilderij. De positie van alleenstaande vrouwen in die tijd was niet best. Aangeschoten wild. Tenzij je een plekje vindt waar je rusten kan, ergens buiten de stad.
Zijn oog voor vrouwen die in het nachtleven werken, is vol mededogen. Hier toont hij ze, bijna als een zwerm, tegen een oneindige horizon. Geen man in beeld en alleen jij ziet ze, de kijker naar dit schilderij.
Dit schilderij heet: ‘Zomeridylle’. Iedereen droomt van een eigen plekje op de aarde, dat je zelf bewerken kan. Hetzij letterlijk of figuurlijk. Maar het zal ook altijd gepaard gaan met enige moeite, zoals te zien is in de houding van de vrouw, die enigszins uitgezakt op de stoel hangt.
Er zijn ook schrijnende portretten van vrouwen in houtskool. Je weet niet hoe, maar je ziet het, dat de vrouw rechts een beetje gek is. Hans Baluschek had een groot liefdevol oog voor vrouwen, wat ook bleek dat hij aan vrouwen les gaf op de kunstacademie, wat toen dus not done was. Iemand moet de eerste zijn en dat doen.
Goh, we hebben bij het vuur niet eens Let it Be gezongen, waarvan bekend is dat Mother Mary, hier letterlijk de moeder van Paul Mc Carthy was, niet ‘De heilige maagd Maria.’ We begonnen de hele zangpartij met een aanvankelijk beetje melige ‘We shall overcome’ omdat dit hét afgezaagde kampvuurliedje is, dat ik vanaf mijn kindertijd bij mijn eerste kampvuur op een zomerkamp al hoorde. En toch…niet voor niks, want het blijft een ijzersterk lied, gezongen op keerpunten in de geschiedenis: over menselijke kracht.
zaterdag 8 april 2023
Pasen 2023: XR en de stekelige cactus van Samah Shihadi
donderdag 6 april 2023
The Passion: Leun op mij
Ja, ik ben mij wél heel goed bewust, dat het deze week de Goede Week is in christelijke kringen. Al doe ik daar niks meer aan. Terwijl ik jaren en jaren op een rij dit heel intensief heb mee beleefd in een klooster. Te beginnen met Witte Donderdag, gisteren, met het ritueel van de ‘voetenwassing’ én waar ook, daarna, de ‘instelling van de eucharistie’ gevierd wordt. De abdis wast de voeten van enkelen, zoals Jezus zijn voeten laat wassen door Maria Magdalena, de laatste keer dat hij met zijn vrienden eet. Zó werd dat gisteren verteld in The Passion. Één van de omslagmomenten voor Judas, die niet snapt dat Jezus een vrouw die ‘slechte dingen’ deed zo toelaat en zich als trouwe leerling niet gezien voelt en daarom het thema van dit jaar ‘Leun op mij’ zal verlaten.
Opmerkelijk dit jaar: het ongelovige perspectief, vertelt door Thomas van Luyn, die de tekst zelf schreef. Sommigen geloven dat Jezus na zijn kruisiging verrezen is, ik zelf niet, kijk naar mijn naam, maar het staat je vrij om dat wél te geloven…is ongeveer wat hij zei. Niks is zwart-wit, was de boodschap ook, maar als je je bewust wordt dat alle mensen gelijk zijn, wellicht wordt het dan mogelijk om, net als Jezus, lief te hebben, iedereen inclusief, en kun je die uitnodiging waar maken: ‘Leun op mij’. Gezongen als eindlied, gospel-achting door Jezus, het koor en de volledige cast. Ook Buddy Vedder, die heel goed een donkere, bozige, broedende Judas vertolkte, straalde alweer, op dat gigantische podium in de stromende regen in Harlingen. Vlak van te voren zong Marijn Waardenburg als Maria bij het kruis, terwijl hij daar nog aan hangt, dat zag je doordat er afbeeldingen werden geprojecteerd van schilderijen van bloedende voeten met de spijkers erin, Jezus met zijn doornenkroon en hangend hoofd, en tenslotte het perspectief van boven, van Dali. Ze zong ‘grijs’, zelf zeer geraakt, zei ze achteraf. Ook doordat de kruisdragers van dat lichtende kruis hand in hand om haar heen stonden, en die wisten dat ook de kleur grijs hun wereld kleurde. Zoals een man en zijn dochter, wier vrouw en moeder ALS had.
maandag 3 april 2023
Extinction Rebellion
zondag 2 april 2023
Brave New World in De Fundatie
Zondagochtend. Eindelijk weer een veelbelovende heldere hemel bij het openen van de gordijnen. Ik heb in al die regendagen mijn tijd doorgebracht met muziek en een borduurwerkje. Dat zomaar zonder bril te kunnen. Maar op enkele meters van mij af, wordt het wel wat vager. Onverwachte bewegingen zoals tóch per ongeluk bukken, of in de wind met een hark buiten, leverde op, dat ik mijn ogen meteen extra voelde. Alsof er zandkorrels in zitten, is de beschrijving van het ziekenhuis. Heel gewoon bij dit herstel. Voor mij een reden om me toch maar rustig te houden, totdat het stabiel is. Daarbij stel ik mij voor, die kunstlenzen in mijn ogen niet echt meer te voelen; dat ze dan vergroeid zijn met mijn lichaam.