woensdag 15 mei 2024

Nemo; The Code, This Body


Ik keek in het donker, liggend in mijn tent naar het Songfestival. Ben nu eenmaal een gewoontedier, heb er herinneringen aan van kinds af aan , dat we op papier lijstjes maakten en punten gaven. Eerlijk gezegd ben ik ook gewoon half in slaap gevallen en was er op het einde maar één liedje dat me was bijgebleven: die van Zwiterserland en die won; The Code.
Op internet lees ik het wordingsproces: vier mensen die met veel lachen en meteen met elkaar in een flow het liedje stap voor stap maakten, letterlijk op het lijf geschreven van de zanger: Nemo. Zijn échte naam; Nomen Est Omen, zou je bijna zeggen. Odysseus wist uit de grot te vluchten door te zeggen dat hij ‘Niemand’ heette, Emily Dickinson dichtte : I am nobody, who are you? / Are you nobody too? /  Then there is a pair of us, don’t tell…
Het gaat dus over het proces van de zanger om te ontdekken dat hen non-binair is. Hen heeft de code doorbroken. Hen zegt dat de kern van het lied zit, daar waar hen zijn nieuwe vrijheid vindt, in de lange, lange uithaal waar hij héél hoog zingt.
Ik vind deze versie met dat statige orkest en hen daar luchtig en licht als een fladderende vlinder dichtbij in de buurt, wel indruk maken. Dit liedje heeft méér in zich dan zomaar een popsong.
Maar ook zijn optreden op het Songfestival zelf, én zingen én halsbrekende toeren uithalen op een bewegende schijf, ik vind het héél knap.


Er is een ander liedje dat mij meteen raakt: zowel door de visualisatie in een blauwe vormeloze jurkachtige zak, als ook door de tekst. Het maakt goed invoelbaar hoe het kan zijn als je je niet thuis voelt, je onveiligheid ervaart, hoe je lichaam je dwars kan zitten. Ook een elk die geveld wordt door ziekte kent deze ervaring en dit verlangen: O! Laat dit stoppen, laat het anders zijn…





 

Bloemen in stads- en bostuintje


 S’ochtends in mijn stadstuintje: Akelei, Judaspenning, Ooievaarsbek, Rozen!; ook hier bloeien ze, net zoals in Venetië.

S’middags in het bos: Margrieten, Dagkoekoeksbloem (volgens Pl@ntnet), Lupine, Rodedendron.


dinsdag 14 mei 2024

Onderweg (naar huis)



Van Venetië een tussenstop in Milaan, een groot busstation. Na in alle haast, in twee uur tijd, mijn hele boeltje weer gepakt te hebben, zonder ontbijt. Flixbus had in de nacht mijn terugreis vervroegd met twee en een half uur.

Zonsopkomst uit de bus. Route: Luzern-Basel- Strassburg- Saarbrücken- Brussel

In Brussel wel toe aan een frisse salade met geitenkaas en peer, mij verbazend over de bouw voor mij.Veel geluid, weinig mens. Met een gigantische hijskraan wordt een mannetje met kleine hijskraantje en al, ergens neergepoot:

Toch ook wel weer leuk; mijn achtertuin in de stad, de vliegroutes van de mussen volgend: 
 


 

zondag 12 mei 2024

Festa della Sensa

.

 Zo zag het er vroeger uit; het het Festa della Sensa waar Venetië haar verbintenis met de zee viert en de wereldlijke macht en de geestelijke macht samen dit ritueel voltrekken.

Het begon met een roeiwedstrijd in kleurige bootjes waaraan alleen vrouwen deelnamen.


En toen kwam de hele stoet vanaf het San Marcoplein aanvaren tot het einde van de lagune, waarna ze omdraaiden en vlak voor de kerk van San Nicolò, het plechtige moment geschiedde. Elk jaar sluit Venetië als het ware weer haar huwelijk met de zee.

Alle roeispanen omhoog, ik zag dat er een laurierkrans het water in werd gegooid.


Aan land wandelden burgemeester en bisschop naar de kerk, voor de mis, het was er afgeladen vol, mensen zaten tot in de zijkapellen  op de grond.

De hoeden gaan af, bij de erewacht in allerlei soorten kostuums, toen iedereen weer de kerk uitkwam.


Ik vond het een hele belevenis. Nog nooit zoveel Venetianen bij elkaar gezien en weer meemaken dat ik bij de grootsten hoorde. Zuid-Europeanen zijn toch echt kleiner van stuk dan de Noord-West- Europeanen. Een beetje ‘New York ervaring’ hier in Venetië, en morgen vertrek ik weer naar Nederland.




Zoveel perspectieven op: Foreigners Everywhere

Voor de laatste keer een rondgang over de hoofdtentoonstelling in Guardini. Elke keer vallen mij weer andere werken op. Nu ervaar ik de rijkdom aan perspectieven die gegeven is op het thema: Foreigners Everywhere. Er zijn heel veel homoseksuele kunstenaars en zij brengen hun eigen perspectief mee; ook die van het ongemak, het vinden van ontmoetingsplekken. Foto’s die gemaakt zijn door een sleutelgat, hoe het is om in een bioscoopje te zitten, hopend op iets fijns, dát veel homo’s nog altijd een stiekem leven leiden: Vreemdeling zijn in eigen stad en ‘thuis’.


Dan is er het perspectief waar de kunstenaar die vluchten moest om politieke redenen en altijd toch blijft verlangen naar waar hij vandaan komt. Weg uit Libanon en nu levend in Saoedi Arabië: de woestijn wordt een plek van verlangen, waar een eigen stad in gevisualiseerd wordt: Vreemdeling zijn door de oorlog en de politiek.


Er is ook héél veel werk van kunstenaars die niet meer kunnen wonen in hun oorspronkelijke leefgebied, doordat deze in toenemende mate bedreigd wordt door de klimaatverandering en het kapitalistische westen dat de grond exploiteert, zoals in de  Amazone. Zij laten een wereld zien, die er ook niet meer is: de rijkdom aan planten en dieren, de eigen kalender en tijdsbeleving die daarbij hoort. Vreemdeling zijn, verdreven van je leven in de natuur, nog één met dieren en planten.


Een hele zaal gevuld met werk van een vrouw (Aloïse) die haar leven lang in een psychiatrische kliniek heeft doorgebracht. Ze kleurt en tekent vrouwen; ik zie een vrouwelijke versie van het bezoek van de Drie Koningen aan Maria en kindje Jezus. De vreemdeling die niet kan functioneren in de ‘normale samenleving’, maar zoals ieder mens een weg zoekt naar vitaliteit en levenslust.


zaterdag 11 mei 2024

Mood-borden

 








Biënnale-Songfestival // Palestina-Israël


De panelen over de hele breedte van de Arsenale komen je bij binnenkomst tegemoet. En dan blijkt dat er hier ook een duidelijke ‘Pro-Palestijnse-boodschap’ is. De watermeloen, symbool geworden voor de toekomst van een nieuwe staat,  door de kleuren van de Palestijnse vlag, is prominent aanwezig.


Maar ook in de woorden ‘Viva Palestina’.
 Maar er gebeurt veel en veel meer op deze panelen en daardoor ontstaat er gelaagdheid en is er geen sprake van een politieke boodschap.
Het hart is duidelijk aanwezig.


En dan is er de bijdrage van Israël aan het Songfestival. Veel over te doen geweest, hadden ze niet geboycot moeten worden? Ze moesten het liedje steeds aanpassen omdat er een duidelijke referentie in zat naar 7 Oktober. De zangeres heeft de hele week in haar hotelkamer doorgebracht voor haar eigen veiligheid. Tijdens haar optreden hebben mensen haar demonstratief de rug toegekeerd en er was ook boe-geroep, wat eruit schijnt te zijn gefilterd. En nu blijkt het liedje bij de publieksjury 39% van de stemmen te hebben gekregen. Ik bekeek het en werd wel geraakt, verdriet is voelbaar. Zij lijkt ook nog eens heel erg op Byplestia, op Instagram, een Palestijnse journalist. 
Ook hier; het hart is duidelijk aanwezig.
Stel dat Israël het songfestival gaat winnen, is men dan allemaal ineens Pro-Israël? Helemaal niet; het hart gaat haar eigen wegen. Precies dit maakt de hele situatie zo onverteerbaar complex.