zaterdag 6 april 2024

Nesten. Andy Holden

O! Ik zou ze wel het nest in willen kijken, op deze veelbelovende zonnige lenteochtend, waar het wel 25 graden kan worden na dagenlang zwaarbewolkt weer met regen. Die vogeltjes dus, die wél in de takjes van de struiken fladderen maar het blauwe nestkastje op de hoek van de schuur tot nu toe links laten liggen.


Gisteren was ik op de nieuw ingerichte tentoonstelling in het Kröller Müller Museum, Door de Bomen het Bos waar veel ruimte was voor de kunstenaar Andy Holden, die nesten van vogels uitgebreid heeft onderzocht ook samen met zijn vader die ornitholoog is. Het is nu erg in en ‘relevant’ zou je kunnen zeggen, om te kijken hoe kunst en natuur samen kunnen gaan en elkaar kunnen versterken. Zo ook een nieuw bewustzijn creëren voor ons , arme mensen, die nu al de tipping points, de kantelmomenten, zien van natuur die daarna nooit meer terugkomt. Zoals de vergrijzing en het sterven van het koraalrif dat deze week op het journaal te zien was. Ik prijs mij héél gelukkig dat ik ooit door kleurig koraal, tjokvol vissen gesnorkeld heb.


Die Andy Holden, die wil ik gaan onthouden, want hij heeft een interessante visie, waar overduidelijk is dat ‘de natuur’ daar een onmisbaar onderdeel van is. En hij heeft veel met cartoons en dat past weer bij mijn belangstelling voor de graphic novel.


In de Hoge Veluwe bloeide de witte krentenbloesem. Ja, daar ben ik ook heel gelukkig mee. Op vijf kilometer afstand fietsen van mijn boshuisje, tegen een boom een krentenbol eten, nog even wat wild tussen de bomen zien, en dan zó weer thuis zijn.


.