maandag 22 mei 2023

Pijnvermijdend brein

https://nos.nl/l/2475392 

Ik zit hier iets nieuws te proberen: namelijk een link kopiëren en proberen die in dit blog te krijgen. Of het gelukt is, zie ik zó. Want ik vind het een zin om te onthouden: ‘Iedereen heeft een pijnvermijdend brein’, zegt Carice van Houten die voor Extinction Rebellion érg actief is. Ook haar Instagramaccount is daar aardig mee gevuld (leavecaricealone). Ze verklaart hiermee haar eigen omslag: je wéét wel dat er ‘iets’ met het klimaat aan de hand is, maar hoe erg en hoezeer de klok tikt en de jaren tot 2030 er écht toe doen voor de kwaliteit van leven van toekomstige generaties…je wilt er liever niét aan. Wellicht is de enormiteit ervan ook bijna niet te vatten in het leven van alledag met dagelijkse taken en verantwoordelijkheden…

Je wilt graag dat er een bewustzijn bij mensen geworteld raakt, zo sterk en oud en vol jong licht, zoals deze beuk, die ik bij elke wandeling het bos in, passeer. Vanochtend om 7.30 sprong er een groot hert over het pad, haar lichtbruine vacht beschenen door de ochtendzon. Té snel om vast te leggen. Ik zag het hert in het bos even stilstaan en tussen de verstrengeling van takken mijn richting opkijken en toen was ze verdwenen. En zo is het bij velen rondom de notie van de klimaatcrisis…
Het gaat er dus om dat er in Nederland 600.000 mensen aanwezig zijn in de publieke ruimte. Pas dan zullen bedrijven en de politiek wérkelijk hun beleid gaan veranderen. Tot die tijd zal het blijven bij mooie woorden en vage beloften. Aanstaande Zaterdag gaat XR weer naar de A12. Ik zag een fotoserie: de eerste keer, twee jaar geleden ofzo, zat er een héél klein clubje. ‘Ik voelde me toen best wel eenzaam, wat doe ik hier, heeft dit zin?’ , vertelde iemand mij, die daar zat. Wat een verschil met de laatste keer! Hoe goed het je doet dat er zovéél mensen aan de kant ook aanwezig waren! 

PS: Er is nu, sinds Zondag, ook  een A12-mars gaande van Arnhem naar DenHaag, waar je je op verschillende treinstations kunt aansluiten, om een stukje mee te lopen.

PS 2: Vandaag staat er een brief aan het kabinet in de NRC, ondersteund door meer dan 100 organisaties, met de oproep om fossiele subsidies te stoppen. Je kunt ook zelf mee ondertekenen. Dat heb ik gedaan. Dan volgt een bedankje, met de oproep die brief te delen met anderen. Aangezien ik niet zit op de bekende social media kanalen en geen whatsapp heb, en deze brief géén link bevat, heb ik toch een ander weg gevonden. Hierbij: www.brandbriefaanhetkabinet.nl