woensdag 14 mei 2014

Wansie

Het is zo'n ding waar ik zelf natuurlijk nooit op was gekomen: een Wansie. Dat is een fleece-pak in de vorm van een dier. Het schijnt een nieuwe mode te zijn. Nee, niet alleen voor kinderen: volwassenen lopen thuis ook rond in een Wansie. Dan ben je ineens een konijn of een kuiken of een tijger of een pinguïn of een giraf. Enzovoort. Compleet met staart en capuchon met dierenkop daarop.

Mijn God, wie wil er nu in een Wansie lopen? Wat is dat nu weer voor een vorm van infantilisering? Moeten mensen buitenshuis zo serieus altijd maar mannetjesmaker in pak of snode femmes fatales zijn, dat men thuis de behoefte krijgt om terug te gaan naar de kindertijd en fijn beestje te spelen? Een Wansie dus. Mijn infobron is natuurlijk weer mijn nichtje Lisa, die pandabeer is.

Ik beken: ik heb nu ook een wansie. Waarom? Omdat het zo lekker zacht en warm zit, niks knelt er, lekker ruim en luchtig tegelijk. En het kostte bij de Primark afgeprijsd maar 7 euro. Ik ben een draak. Felgroen met een rode staart en een rode buik en twee bruine vleugeltjes. 'Als er nou iemand aanbelt, doe je dan gewoon de deur open?', vraagt Zusje. Ja, dat was ik wel van plan. Al deed ik hem gisteren toch een beetje besmuikt aan. Gek gevoel. De mijne heeft ook aangenaaide voeten en dus kun je je ook ineens een reuzenbaby voelen, in een speelpakje.

Thuis, ik ben thuis, ja dan mag dat toch? Wansie kan toegevoegd worden in de Atlas van de Belevingswereld. Een leuk boek dat ik voor een prikkie op het Waterlooplein vond. Mijn leesmethode van de oude psalmen is al heel lang dat ik kijk naar de woorden daarin als plaatsen op een kaart. Sommige woorden, tezamen met anderen kun je dan eruit lichten, aan elkaar rijgen en zo voorzien van een nieuwe betekenis en een nieuw gebied bewandelen. Je schept dan eigenlijk een nieuwe plek binnen zo'n aloude psalm.

Deze atlas doet hetzelfde, maar brengt als het ware onze hele gevoelswereld en belevingswereld in kaart. Heel leuk en overtuigend gedaan. Zo is de belangrijkste stad in het gebied dat 'Thuis' heet: 'Geborgenheid'. Kleine gehuchtjes daaromheen heten: Hoekje, Troost, Behaaglijk, Onderuit. Ook een plekje dat 'Verstikkend' heet, ligt er dichtbij, al moet je daarvoor wel het water over. En 'Vies', een 'Zwijnenstal', 'Straks', 'Slurpen', 'Warme Chocolademelk' liggen in het noorden. Aan de kust liggen: 'De Vuile Was', 'Koekeloeren', 'De Muren', 'Waken en 'Welkom.   Rondom het gebiedje dat 'Emoties' heet, vlakbij, ligt het dorpje 'Geboren'. En de gehuchtjes 'Kietelen', 'Knuffelen', 'Brullen', 'Ochtendhumeur'.

Ik denk dat ik Wansie zou plaatsen vlak bij het meer dat Vergaarbak heet. Het ligt in het gebied Rondscharrelen. Daar is het dorpje 'Ontdekking'. En ook 'De Oude Doos' en 'Rommele' en 'Kwijt'.