maandag 2 juli 2018

Wespennest

Zo. In een uurtje tijd weer iets nieuws geleerd. De onderhoudsmonteur voor de ketel belde aan: Weet je dat je een wespennest hier hebt? Pal onder zijn auto aan een tak van de kastanjeboom, die begonnen is als een kastanje uit het bos, door mezelf opgeraapt, hangt een wespennest te schommelen in de lichte wind. Helemaal verscholen onder het bladerdak, op ongeveer twee, drie meter van de grond.

Het ziet er prachtig uit, daar waren we het over eens: lichtgrijs, in ronde schubbige windsels, de vorm van een dikke druppel en onderaan een gaatje, de in en uitgang van de wespen. Het is gebouwd rondom twee takken, heel stevig, maar toch...

Moet ik nu actie ondernemen en het weg laten halen? Monteur deed de anekdote dat hij vroeger ook in een huurhuis woonde, had gebeld over een wespennest bij de dakgoot, het werd weggehaald binnen 10 minuten, maar toen kreeg hij wel de rekening gepresenteerd: 250 gulden. Dat hoefde hij uiteindelijk toch niet te betalen, maar tja, mijn  wespennest is buiten en hangt over de stoep heen, mijn woningbouwvereniging hoeft zich dus niet verantwoordelijk voor te weten...

Nou, natuur om je heen creëren, zoals ik gedaan heb, is wel leuk, maar het kostenplaatje gaat wel een rol spelen, zo. Ik moet twee keer in het jaar ook al de klimop en bruidssluier van de mussenkolonie laten bij snoeien van de woningbouwvereniging. En ik heb ook veel kikkers in de tuin en onder de bamboe schijnt iets te scharrelen... Wat kan ik nog verwachten?

En dit is  bovendien zo'n mooi nest, moet het wel weg? Éigenlijk ben ik enthousiast bij het aanzien ervan. Zo ingenieus gemaakt. Met Google kom ik erachter dat het een wespennest is van de middelste wesp ofwel veldwesp en dat kenmerkend eraan is, dat het veel minder wespen bevat dan die van de andere soorten wespen. Dit lijkt me vitale info.

Een wespennest wordt ook maar een jaar gebruikt en dan verlaten ze het en het werkvolk is actief van april tot half september en dan overwintert de koningin, alleen. Dus ik denk dat ik het maar even zo laat. En dan in de diepe herfst het nest ervan af knip, met tak en al. Wat kan er gebeuren? Stel  dat een kind er met een bal tegen aankomt, zei de monteur. Maar dan nog, dan zijn de wespen verstoord, maar het kind toch op een afstand. Even zo laten... daar hou ik het voorlopig bij.