zondag 24 maart 2024

Bezigheden in huis

Gisteren voldeed het weer niet aan mijn verwachting. Bij het ontwaken zag ik een blauwe hemel en zon op de takken. Dat bleef zo: felle zon en daartussendoor af en toe een korte heftige regenbui met sterke wind en een donderslag. In de avond genoot ik van mijn uitzicht: dat is toch net een levend, voortdurend veranderend schilderij.

Ik verveel mij hier nooit. Altijd is er wel wat te lezen of te onderzoeken. Alleen pasten de boeken die ik voor ogen had niet bij stralende zon. Kallman hoort voor mij bij donker en wat duister en grijs weer. Familielexicon is het enige boek van Natalia Ginzburg dat ik niet gelezen heb, een mooie autobiografische aanvulling bij haar romans waar familie altijd wel een rol speelt. Ze is één van mijn lievelingsschrijvers: zo’n zuivere en heldere toon en dan gaat het toch over alle onderhuidse spanningen binnen de familie. Dit lezen past voor mij niet bij het weer met die abrupte, sterke afwisseling zonder overgang.
Dus het werd De Man met Duizend Gezichten door Lex Noteboom, als luisterboek waarover ik op de TV enthousiast zag vertellen door Rick van Westerlaken die voorzitter is van de jury voor het nieuwe boekenweekgeschenk. Alle auteurs, beginnend of al gerenommeerd , die al een boek gepubliceerd hebben worden door hun uitgeverij uitgenodigd om anoniem een verhaal in te zenden. Hella Haasse brak zo ooit door met Oeroeg.
Het boek wordt een thriller genoemd en dat hoort voor mij bij bewust genieten van de zon, op relax-stand. 
Het gaat over een niet bestaande staat tegen de grens van Rusland aan, waar een machtsvacuüm ontstaat en de man van een Nederlandse vrouw door zijn familie ertoe wordt aangezet om de nieuwe president te worden. Machtsstrijd tussen oligarchen, Rusland die aan de deur staat te trappelen om het land te confisqueren, de CIA die zich ertegenaan bemoeit, het internet ; digitale oorlogsvoering met deepfake en de sociale media als oorlogswapen… Alle huidige thema’s komen aan bod. En het is spannend: wat is de waarheid van wat er toen gebeurd is? Lekker languit luisteren, ook op de grond op een nieuw wollen vloerkleedje en meer ruimte omdat ik de grote tafel tegen de muur geschoven heb. 


En toen werd het avond, een volle maan. En vandaag ga ik wellicht veel in mijn aardig grote verzameling Graphic Novels bladeren, die ik tijdens de Coronatijd hier om mij heen verzameld heb. Plaatjes kijken en luisteren naar de Johannespassion die vanmiddag live door het Concertgebouworkest gespeeld wordt; het is vandaag tenslotte,in de christelijke wereld, ook  Palmzondag.