donderdag 2 oktober 2014

Heerlijk klusje

Wat is dit een héél erg bevredigend, lollig klusje om gedaan te hebben! In het wijkcentrum zijn er nu aan twee kanten op de glaswanden grote witte letters geplakt. Er komt een jongen binnen met een grote rolkoffer, die uitgeklapt een hele gereedschapskast met materialen bevat, schoonmaakspul, meetlinten etc en hij haalt de letters, al gemaakt op eén grote sticker tevoorschijn, past en meet en plakt het op de ramen.

Daar staat het dan ineens WIJKCENTRUM DE GRONDEL, elke letter zo'n 11 cm hoog,  in het lettertype Berlin Sans FB, de hoofdletters ervan en ik ben helemaal tevreden. Een stevige, duidelijke letter, die toch ook iets gezelligs en speels uitstraalt, zonder zo poezelig te worden. Die zocht ik, uit alle lettertypen die er in Word te vinden zijn. Het heeft iets van macht, om zo de uitstraling van het gebouwtje te bepalen.

Op-en-neer mailen met de graficus: kan de letter niet ietsjes  groter, kan de spatie tussen 'de' en 'Grondel' niet nét wat kleiner? Enzovoort. 'Normaal gesproken maken we foto's van het gebouw, stellen dan letters voor en maken een hele presentatie', zegt de  'plakjongen'. Ook daar ben ik tevreden over. Een béétje laten doorschemeren bij het eerste telefonische contact dat het budget beperkt is.  'Als u denkt dat u het zelf kan uitkiezen en inschatten en we niet hoeven te komen, dan kan dat ook',  zei hij. En toen kwam er een offerte, waarbij ik dacht: Wat goedkoop!

En zo was dit in no time geregeld. Het hoefde niet door het gehele ambtelijke apparaat voor een goedkeuring. Zo'n luttel bedrag. Iedereen in het wijkcentrum vind het tot nu toe helemaal oké. Geen enkel commentaar. En dat is uitzonderlijk. Voordat de 'plakjongen' kwam, werd ik aangespoord om de ramen schoon te maken. 'Ik denk dat dat voor niks is, want ze hebben vast hun eigen schoonmaakmiddel ' zei ik. Hoon was mijn deel: 'Jaja, je hebt er geen zin in!'  Maar ik had gelijk. Perfect. Wat een heerlijk klusje!