woensdag 29 mei 2019

Eerste lakentje & peignoirtje

Mijn eerste lakentje... zo klein, flinterdun wit met een werkje erin, al wat verwassen... ik vond het terug in een doos, de laatste dozen nog in de garages van mijn ouders...de familie had er geen tijd meer voor gehad op de ultieme beslissings- en verdelingsdag van de laatste spullen. Een blik in die garages leek alleen maar troep te zien, heel oude boeken, oud tuin meubilair, echte meuk. Dus we hadden besloten het maar zo te laten.

Maar er waren nog dozen die al heel lang geleden vol leuke spulletjes zaten voor een ideëel kringloopwinkeltje, dat veel werk maakt om alles leuk uit te stallen. Met speciaal hen in gedachten waren er dingen uit de inboedel voor hen opzij gelegd, nu alweer meer dan twee jaar geleden en ze werden vanmiddag dan eindelijk opgehaald. Zodoende kwam ik toch in de garages en begon toch nog in andere dozen te kijken.

En daar waren dus dozen, waarvan ik me ineens herinner dat Moeder, toen ze nog wat vitaler was, ze vast had ingepakt. Ook een  doos vol oude eerste kleertjes en ik zag iets lichtroze schemeren en wist meteen: dat is mijn eerste peignoirtje! Ik haalde het tevoorschijn. Zó klein met een capuchonnetje,  dat was ik vergeten. Maar ik ervoer meteen hoe behaaglijk en warm ik me erin voelde, ik was er echt aan gehecht. Het was helemaal rafelig bij de mouwen, ik droeg het tot ik er niet meer in paste. Zelfs nog, toen ik het niet meer dichtgeknoopt kreeg. Ik hield het omhoog: dat kan bijna niet waar wezen, zó klein, een kleutermaatje  en toch zulke sterke herinneringen...

Van dat lakentje weet ik natuurlijk niks meer. Daar lag ik op... als baby'tje  de eerste materie die mij opving, waarop ik mij ten ruste legde. Dat het bewaard is gebleven... Ja, ik neem beide mee naar huis. Het eerste lakentje, mijn eerste peignoirtje... ik zou er eigenlijk iets speciaals mee moeten doen, Als ik kunstenaar was zou ik het misschien wel inlijsten en tentoonstellen en er iets bij zetten als ‘Mijn Oorsprong’. Het zegt iets over een wereld waarin ik welkom was, die mij beschutting wilde geven, een thuis.