woensdag 25 januari 2023

Leuke Dingen (20)

Drie heerlijke boeken meegenomen uit de kringloopwinkel, tezamen voor 13€. ‘Culinaria’ is een loodzwaar koffietafelboek, vol smakelijke foto’s en beschrijvingen van specialiteiten en recepten uit alle landen van Europa. Nederland is vertegenwoordigd met: stamppot, kaas, pannenkoeken, mosselen, haring, drop, speculaas en jenever. De stroopwafel ontbreekt, terwijl de Limburgse vlaai twee bladzijden krijgt. Ontbijtkoek wordt genoemd bij ‘Speculaas’ en snert bij de Stamppotten. En er wordt melding gemaakt van de Hollandse tulband, ‘Poffert’ geheten, zonder gist en boter bereid. Daar had ik nog nooit van gehoord. Zo’n boek neem ik alleen mee omdat ik het meteen in mijn fietstas kan overhevelen.
‘NEW YORK’ zit tjokvol geschiedenis en anekdotes vanuit de verschillende buurten in New York, met recente foto’s, waar je kunt zien dat de fotograaf gewoon over straat gedwaald heeft. Het is van 2000, dus de TwinTowers staan er nog en de Trump-building wordt beschreven; dat deze een megalomane eigenaar heeft, die zelfs aspiraties heeft om president te worden…Zo gek kan Amerika zijn. Ik zou graag een maand ofzo in New York willen verblijven, maar puzzel, of dit wel zo’n goed idee is. Steeds hoor ik de vraag van Greta Thunberg in mijn hoofd: Wat doe jíj́ nu? 
Het boek ‘Annotated Art’ heeft 45 grote reproducties, waar je rondgeleid wordt over meesterwerken uit de kunstgeschiedenis. Er zijn heel wat schilderijen die ik nog nooit gezien heb. En ook van welbekende werken, weet ik ineens méér dan ooit. Erg leuk allemaal. 

Voor het slapen gaan, dit liedje: Falling, samen geschreven in twee dagen, met Rodrigo Amarante, Braziliaan, uit de podcast van Norah Jones, ‘Norah Jones Is Playing Along’, die ik ook graag volg. Mooie gesprekken en muziek in een alledaagse setting, in New York. De woorden van het liedje en de wijze waarop ze zingen is zo poëtische en teder.
PS: Het cijfer twintig in de titel van dit blogje verwijst naar het aantal blogjes dat tevoorschijn komt, waarin ik in de loop der jaren de woorden ‘leuke dingen’ heb gebruikt.