woensdag 7 januari 2009

Dag papa


Vader is overleden. Woensdagavond 7 januari om 22.00 uur. Hij is vredig heengegaan met bijna alle kinderen om hem heen. Nichtjes zongen 's middags nog een liedje dat ik ze op de gang geleerd had:
Vrede en alle goeds,
vrede wens ik jou,
vrede voor altijd...

Het is de Franciscaanse vredeswens, de wijze waarop Franciscus zelf iedereen begroette en hoe hij ook afscheid van iedereen nam. We hebben rozenhoedjes gebeden en bij de laatste meende ik werkelijk te zien dat er iets naar hem toe kwam, hij het zag en hij zich na een lange dag van wakker willen blijven over kon geven.

Vreemd, hij voelt nu aan als dichtbij terwijl ik diep in de nacht op de computer in zijn huis typ. Alsof hij zegt: het is goed zo. Ik voel me vrij. Zorg goed voor mama, wees goed voor elkaar. Het lijkt zelfs of hij zegt: 'Nu pas zie ik hoeveel zij voor mij gedaan heeft, mijn liefste...'

Dag papa, we waren het soms oneens, je kon eigenzinnig en zeer stellig menen hoe iets was en moest zijn. Wat ik van jou geleerd heb is om mij een wereldburger te voelen, horizonnen te verkennen. Dag papa...