zaterdag 13 oktober 2012

Voortgang

De voortgang in een klooster bestaat geloof ik uit een fijn netwerk van subtiliteiten, waarnemingen, elkaar aanvoelen en soms gaat dat dan mis. Vanochtend vroeg ging de telefoon. Het was zuster 'mijn naamgenote': 'Goh, ik wilde je even vragen, anders doe je meestal de afwas, maar nu was je weg, hoe zat dat? Ik wierp een blik in de keuken en zag jou al druk bezig, dus toen dacht ik, nou, dan kan ik verder met het brood, meestal wordt de avond-afwas gedaan door degenen die ook bedienen, behalve als een ander het overneemt, en nu heeft C het dus alleen gedaan.'

'Ja, ik was vroeg weg', zei ik, 'anders doe ik altijd de afwas, ook als ik de meditatie begeleid, maar nu waren  R en  C weg, dus ik wilde wel helemaal op tijd al in de kapel zijn om  de kaarsjes aan te steken en de muziek aan te doen, dat er al iemand in de kapel is als de eerste mensen komen. Anders is  R al in de kapel, ook als ik begeleid en dan doe ik wel nog een stuk afwas'. 'O, nou begrijp ik het!' reageerde  M terug,' ík dacht, ik bel maar even, dan weet ik het, nou tot vanmiddag dan, bij het dansen.'

Zo gaat dat dus: de ondergrondse communicatie. En dan is alles ineens anders, de zusters R en C naar Megen, en de broodzuster ook weg, die zuster M dus ook aan het vervangen was, naast haar gewone taak, je doet het net even anders en de 'flow' is onderbroken. Die ondergrondse samenwerking is geloof ik nog vitaler, dan dat wat je aan afspraken boven de grond, in het openbaar maakt, had ik gisteren al bedacht.

Want aan mijn deur werd een geweldig grote bos bloemen bezorgd, helemaal in mijn lievelingskleuren: roze rozen, oranje gebra's en vuurpijlen, purperen violieren, lichtroze kelkjes aan stengels, rood-met-gele lelie-achtigen, lichtgele aronskelkjes enzovoort. Van de opperste leidingevende van de wijkcentra. Met dank voor mijn inzet voor de acitiviteitencommissie van de Grondel, n.a.v de complimenten die ze  had gehoord had op de vergadering, deze week.

Dat was een spannende vergadering, waar één lid een beetje op zijn eentje een wethouder voor had uitgenodigd, en ik was bang dat de opwaartse spiraal een neerwaartse zou worden, als deze vergadering gebruikt zou worden om op zijn ouderwets links te fulmineren: Hoe iemand van een mug een olifant wil maken, wellicht om zelf op te kunnen vallen. Dus in de ondergrondse communicatie had ik al afgeraden dat die wethouder zou komen. Die kwam ook niet, bleek op de vergadering zelf pas, daarvoor in de plaats kwam deze Opperleidinggevende. 'Goede keuze' zei ik tegen haar, voor de vergadering... die dus op rolletjes liep, zó dat de voortgang in het wijkcentrum gewaarborgd is.

En voor de voortgang in het klooster, doe ik de volgende keer als vanouds weer de afwas.