Vandaag ben ik erachter gekomen dat de broeders in het klooster niet in staat zijn om een film te bekijken. Zeg dat nog een keer: de broeders kunnen geen film bekijken. Ze krijgen de draad niet te pakken, ze verliezen zich in losse scènes, het verhaal als geheel komt niet binnen, ze snappen er niks van.
Dit is vorig jaar gebleken, toen op 5 december, in plaats van pakjesavond, de broeders van het personeel een dvd-speler kregen, plus een film. Ze hebben dus nog nooit een film gezien. Gezien de dagorde, klopt dat. Standaard om acht uur het Journaal en om half tien 's avonds alweer, de recreatie, samen wat drinken en kletsen. Het was me al opgevallen dat je dan nét geen film op de tv kunt bekijken.
Nu geldt dat niet voor alle broeders, want ik heb een tv'tje op mijn kloosterkamer, gekregen van een broeder die ook nog buitenshuis woont en die kijkt wel naar film. Toch relativeert dit weten enorm. Je kunt wel elke dag het Heilige boek, de Bijbel dus , omhoogheffen met de boodschap: dit is het boek der boeken, hier worden de belangrijkste verhalen ooit verteld.
Maar als je de moderne vertelkunst van de film niet kunt verteren, dan weet je eigenlijk ook niet waarom zo velen zich hebben afgekeerd van dat Ene Verhaal, die in het Nieuwe Testament te berde wordt gebracht. Simpelweg omdat men zich verhoudt met zoveel andersoortige verhalen.
Een broeder sloeg pas in wanhoop de handen naar het gezicht, toen in het 8 uur Journaal bleek, dat iemand in het echt een rechtzaak had gewonnen van iets wat zich in de virtuele werkelijkheid had afgespeeld. Iets met geld of punten uit een computerspel, was van een computer gestolen. Het moet voor hem een complete waanzin zijn. Alleen voor voetbal op de tv komt hij niet of te laat in de recreatie.
Al verdwijnen alle traditionele vormen van kerk en geloof: het komt wel goed met de wereld. Omdat er zoveel mensen zijn, die op zoveel manieren de universele verhalen van leven, licht, dood, verlossing, schuld, lijden: kortom over het kwade en het goede vertellen. In romans en in film. De broeders sterven wellicht uit, maar hun geest zal voortleven op wijzen die ze nu al niet kunnen vatten.
Dit is vorig jaar gebleken, toen op 5 december, in plaats van pakjesavond, de broeders van het personeel een dvd-speler kregen, plus een film. Ze hebben dus nog nooit een film gezien. Gezien de dagorde, klopt dat. Standaard om acht uur het Journaal en om half tien 's avonds alweer, de recreatie, samen wat drinken en kletsen. Het was me al opgevallen dat je dan nét geen film op de tv kunt bekijken.
Nu geldt dat niet voor alle broeders, want ik heb een tv'tje op mijn kloosterkamer, gekregen van een broeder die ook nog buitenshuis woont en die kijkt wel naar film. Toch relativeert dit weten enorm. Je kunt wel elke dag het Heilige boek, de Bijbel dus , omhoogheffen met de boodschap: dit is het boek der boeken, hier worden de belangrijkste verhalen ooit verteld.
Maar als je de moderne vertelkunst van de film niet kunt verteren, dan weet je eigenlijk ook niet waarom zo velen zich hebben afgekeerd van dat Ene Verhaal, die in het Nieuwe Testament te berde wordt gebracht. Simpelweg omdat men zich verhoudt met zoveel andersoortige verhalen.
Een broeder sloeg pas in wanhoop de handen naar het gezicht, toen in het 8 uur Journaal bleek, dat iemand in het echt een rechtzaak had gewonnen van iets wat zich in de virtuele werkelijkheid had afgespeeld. Iets met geld of punten uit een computerspel, was van een computer gestolen. Het moet voor hem een complete waanzin zijn. Alleen voor voetbal op de tv komt hij niet of te laat in de recreatie.
Al verdwijnen alle traditionele vormen van kerk en geloof: het komt wel goed met de wereld. Omdat er zoveel mensen zijn, die op zoveel manieren de universele verhalen van leven, licht, dood, verlossing, schuld, lijden: kortom over het kwade en het goede vertellen. In romans en in film. De broeders sterven wellicht uit, maar hun geest zal voortleven op wijzen die ze nu al niet kunnen vatten.