dinsdag 27 april 2010

All Stars

Omroep Max, dat is wel een aardige omroep als die wat heeft waar je zelf wat mee hebt. Zo zag ik per toeval dat deze een concert uitzond van Rod Mc Kuen. Men ziet traag geregisseerd, een oude, trage man die met een krakerige, schorre stem zijn liedjes ten gehore brengt. Hij was zelfs stukken van de tekst van een van de hits die hij ooit in Nederland had, vergeten: Without a worry in the world.

Nu gaat Rod Mc Kuen bij mij al mijn leven lang mee, sinds mijn tienertijd. Toch gek, hoe een toen al favoriet liedje, zo waar is geworden: I have been an rover, I have walked alone. Hiked a hundred highways, never found a home. Still and all I am happy. The reason is, you see: once a while, along the road, Love's been good to me. Rod mc Kuen had nu een net pak aan, met een stropdas, maar daaronder nog steeds zijn handelmerk: sneakers, gymschoenen van All Stars.

Ik keek in mijn kast, wie wat bewaard heeft wat, en ik ben een bewaarder en verzamelaar: en ja hoor: daar lagen ze, mijn eigen oude blauwe afgetrapte suède gympen. Ik heb ze lekker aangetrokken en nu loop ik er alweer een weekje op. Zo vertrouwd, van vroeger.

'He, jij hebt All Stars aan en de echte', zei nichtje N. 'En je hebt roze sokken aan, want er zit een gaatje bij je grote teen.' Da's toch wel eigenaardig. In míjn tijd ging het er ook al over of je nu echte of onechte All Stars had. All Stars worden door de hongkong-chinees (ofzo) veelvuldig, wereldwijd nagemaakt. Hoe bestaat het en wie sluist deze boodschappen door, dat pakweg 25 jaar later ook nichtje N. daarvan weet? Hoort dit soort info bij het collectieve bewustzijn?

Ja! antwoordde ik en deze All Stars, die zijn al 25 jaar oud. Nichtje N. keek me met oprechte verbijstering aan. Deze info, die leek ze nauwelijks te kunnen bevatten, alsof ik kwam met een boodschap van een andere planeet.

Maar ja, als je erover nadenkt. Het zou hetzelfde zijn, als dat iemand tegen mij zou zeggen, dat zij schoenen droeg die meer dan 100 jaar oud zijn. Want deze All Stars, die zijn twee keer de leeftijd van nichtje N. Die bestonden al, lang voordat zij geboren werd. Heel oude schoenen, die tegelijktijd hip en modern zijn, dat kan niet samen. Ik had tegelijkertijd aan tijdversnelling en tijdveroudering gedaan.