vrijdag 22 december 2023

Right over might

Het is, opnieuw, net alsof ik de wandeling zelf heb gemaakt: over Times Square naar Rockefeller Center door New York in kersstooi. Een deel van Fifth Avenue wordt in deze kersttijd regelmatig autovrij gemaakt en dan valt extra op dat je in NY overal ook wég kunt kijken, de horizon in; ergens is de lucht en het water én het groen van parken altijd nabij.
 Die ceremoniële focus, ik denk doordat NY zoveel inwoners herbergt uit zoveel culturen, dát had ik niet kunnen bedenken, maar was er verrukt van, toen ik dat meemaakte: Er is een hartslag in NY die je door de  tijd heen loodst, waar iedereen aan deel kan nemen. Nu werd het nieuwe cijfer van komend jaar op een truck binnengebracht en is het mogelijk om op Times Square, waar straks de jaarwisseling gevierd wordt, daar een foto van je zelf te maken. Ernaast is er de gelegenheid om op een gekleurd papiertje, wat straks de confetti zal zijn bij de inkomst van het nieuwe jaar, je eigen wensen op te schrijven. 
Het blijkt dat NY ook precies ligt, waar de migratiestroom van vogels overheen vliegt, dus NewYorkParcs, komt met filmpjes, welke soort eenden je op het water kunt zien en Central Park is dé plek om vogels te spotten. Eerlijk gezegd, dacht ik, toen ik er liep in het bosrijkste gedeelte, dat het een soort van overdreven promotie was, al verwonderde ik mij tegelijkertijd wél dat het er werkelijk als ‘bos’ aanvoelde, terwijl ik wist dat nog geen kilometer verder de skyline weer te zien zou zijn. Maar NY hoeft zichzelf niet te promoten…
Een nieuw weetje is voor mij dat in NY de elektrische kerstverlichting uitgevonden is, tevoren waren er echte kaarsen, maar dat werd te gevaarlijk. Zo daagt een plek met veel mensen bij elkaar uit, tot vondsten die daarna over de hele wereld zijn gegaan. Ook ‘pizza’ is in NY verzonnen, door de Italiaanse gemeenschap die in de stad brood(deeg) dat overal voor handen was, ging combineren met de smaken van thuis.

Het enerverende vind ik ook, dat het in NY overal gezellig druk is, er lopen overal mensen, maar zelden zo, dat je over de koppen moet lopen, zoals dat onlangs in Arnhem wel het geval was. Bij Rockefeller Center en bij de lichtshow tegenover de grootste kerstboom van de wereld, is het er nu op haar drukst. In het wandelgebied wordt je nu geflankeerd door engelen met trompetten, Ik zag een oude kerstfilm die zich in NY afspeelde toen de Twin Towers er nog waren en kreeg een schokje: hé, dezelfde engelen! En dat klopt, die zijn er al sinds 1955, ontworpen door een kunstenaar, zij woonde daar in de buurt.


In de zomer was dit wandelgebied vooral een groene oase met klaterend water. Middenin is er een groot marmeren plakkaat met daarop de geloofsbelijdenis van Rockefeller jr., aan wie NY dit hele complex, in art deco stijl, te danken heeft, Hij eindigt met:
I believe
That love is the greatest thing in the world that
It alone can overcome hate; that right can and
Will triumph over might.