zaterdag 30 december 2023

Jaarwisseling (in NY)

Op deze laatste ochtend van het Oude Jaar, nog eenmaal mijn vinger aan de pols van New York, weer even haar hartslag voelen. Het was mijn live event van afgelopen jaar: NY bezoeken en er een maand lang rondgewandeld te hebben.En elke dag gaf ik het cijfer 10. Het is die combinatie van het grootse en het kleine, de menselijke maat die toch overal aanwezig is en dan met zoveel verschillende soorten mens van over de hele wereld. 
Gisteren was de generale repetitie van de bal die tegenover Times Square om 12.00 uur de lucht in zal gaan en daarna naar beneden valt. Opwaarts duurt 2 minuten, naar beneden 1 minuut. Dit jaar laten alle ledlichtjes een patroon van de vlinderdas zien; dat is ook de vorm van het stratenpatroon rondom Times Square. En het vignet van de sponsor dit jaar. Dat doen ze ook goed in NY: heel grote bedrijven zorgen ervoor dat de publieke ruimte altijd vol leven is. 

En er waren meer voorbereidingen: 25.000 ballonnen werden opgeblazen, voor in het publiek, straks. En het confetti strooien werd geoefend. Het blijkt dat alle confetti met de hand wordt uitgestrooid: honderden vrijwilligers staan op de gebouwen rondom Time Square. Ze beginnen twee minuten voordat de klok twaalf uur slaat al met strooien, dan is het op het juiste moment voor het publiek te zien. De traditie van ballonnen en confetti is pas in 1992 ontstaan, de bal is er sinds 1907.
Ik ga mij wijden aan mijn klassieke Oud & Nieuw bezigheden: een zalmslaatje maken en vruchtenbowl en appelbeignets bakken. Alleen met Oudjaar hou ik van de geur van olie en suiker om mij heen. Een paar sterretjes aansteken na 12.00 hoort daar ook bij.
Tot slot dat ene liedje dat ik overal hoorde en ook toen pas leerde kennen, omdat het door de boxen schalt, waar mensen een filmpje van zichzelf kunnen laten maken op een ronddraaiende schijf, op allerlei prominente plaatsen mogelijk. Ik geloof dat dit ook het liedje is wat vanavond als eerste zal klinken bij de jaarwisseling, maar ik weet het niet zeker. Evenals dat ik opgevangen heb dat er vanavond één miljoen mensen rondom Times Square op de been zijn…dat lijkt mij wel érg veel.