zondag 26 juni 2016

Stationsbericht

Ach ja, zo is het ook: om de een of andere reden is er om 22.23u nooit een aansluiting met Dukenburg. Dan de tijd maar eens besteden aan het schrijven van een blogje. Want wifi doet het wel uitstekend op het station.

Heerlijk een dagje in Amsterdam geweest, ik kan nu een maand lang vrij in het weekend reizen voor maar 39 euri.Vorige week ging het in: van Leeuwarden naar huis. Amsterdam blijft mijn favoriete Nederlandse stad en ik viel midden in het jaarlijkse straatfeest rondom het Spui, de Prinsenstraat. Niks zo leuk als flaneren in de zon,  bij het water je brood opeten, mensen kijken.

Niks zo leuk, als een dag die zich van zelf ontvouwt. Zo liep ik naar huis Marseille in de buurt, een prachtig grachtenpand met vaak heel goede fototentoonstellingen. Zo ook nu: een overzicht van het werk van Stephen Shore. Je vergeet vaak dat wijzen van kijken en fotograferen vaak door een mens is uitgevonden, waarna het gros van de mensen gaat volgen.

Dat is hij dus, een soort van aartsvader: de oppervlakte van snapshots met draden naar wat eromheen is, het alledaagse wat bijzonder is en Uncommon Places. Toen ik weer buiten was, zag alles er even uit als door zijn ogen: de foto's lagen voor het oprapen. Ineens zie je ook iets van De Mens, onveranderlijk dezelfde maar met andere parafernalia om zich heen.

O, help, de trein vertrekt zo, dan zou ik weer een uur moeten wachten. Tot zover dus.