donderdag 2 juli 2009

Bord voor de kop

In de abri's van de bushaltes hangt al enkele weken een poster die ik niet begrijp. Als tekst staat er: 'Moet jij jezelf thuislaten, als je naar buiten gaat?' daarop prijken de gespierde armen van een grote negerman in een roze T-shirt met voor zijn gezicht het bordje van een lachende blanke jongeman. Of het is een gesluierde vrouw, met voor haar gezicht een bordje van een mooie, ietwat gekleurde vrouw met een westerse look, denk ik. Of je ziet de tengere gestalte van een vrouw in een net mantelpakje met voor haar gezicht het bord van een mannenhoofd.

Het puzzelt me. Waar moet men naar kijken, is dat de boodschap? Kijk op diskriminatie.nl, staat eronder. De abri's gaan dus over discriminatie. Maar waar hoor je dan naar te kijken? Naar het bordje of naar degene die het bordje vasthoudt? Die in het écht, is degene die het bordje vasthoudt. Dus een zwarte man, een gesluierde vrouw en een moderne westerse zakenvrouw. Dan zou je kunnen denken dat het over vooroordelen gaat, over racisme, de islam, het feminisme?

Maar de bordjes die men vasthoudt, die zijn niet konsekewent in de boodschap. Moet een neger zich buitenshuis gedragen als een blanke jongeman, een gesluierde als een moderne westerse vrouw, de zakenvrouw als een man? Laten ze daarmee hun ware ik thuis? Zit hier niet onderhuids in verpakt, dat de norm zou zijn: blank, modern en man- zijn? Of is de aanmoediging: je ware zelf, dat zijn die personen op die bordjes, maar toevallig, per ongeluk heb je een andersoortig uiterlijk? Vragen zoveel vragen... ik ben een vragend wezen.

Ergeniswekkend, zoiets wat aan je blijft hangen en een vermoeden met zich meekleeft, dat deze campagne ergens aafrechts werkt, ergens wringt. Maar nogmaals, ik weet niet waar. Misschien zoek ik het te ver, maak ik het me te moeilijk. Als iemand me gewoon simpel kan uitleggen, wat mijn missing link is, graag!