woensdag 7 juni 2023

How many times…

Ja, dit ziet er dramatisch uit…Het Empire State Building, de grootste planten- bloemen-en Groenmarkt van NY,  Het Flatiron Building ( zo genoemd omdat het de vorm van een strijkijzer heeft), gehuld in een oranje mist. Het  komt van de bosbranden in Canada. De kleinzoon van Natalia kwam zijn deur uit en meldde dat aangeraden wordt om morgen binnen te blijven. Misschien sluiten de scholen. Er liepen aardig wat mensen met mondmasker, ik had er ook nog eentje in mijn tas, deed die toch maar op en ontdekte dat de lucht die je dan inademt beter is. Dan moet het wel erg zijn. Dat is het ook. Ik herkende de straat die naar de ingang van het Empire State Building gaat, ik zag er plots Godzilla,  het monster in rond stampen, maar het echte monster is de klimaatcrisis…Hoeveel moet er nog kapot gaan, eer die 3% van de mensheid van zich laat horen, zodat het bedrijfsleven en de politiek een andere koers gaan varen?

De New York Public Library was tot mijn verbazing dicht, iets later op de middag, dat zou toch niet iets met de luchtvervuiling te maken te hebben? Ik had bedacht om daar maar te gaan zitten. Vreselijk, zo zal de toekomst worden, zo ís het al: dat je moet gaan schuilen omdat de lucht die je inademt je hoofdpijn geeft. Letterlijk, ik kreeg dat al een beetje, vlak voordat ik mijn mondmasker opzette. Ik ging in Bryant Park dat pal achter de bieb ligt,  op een stoeltje zitten. Is dat dan écht zo? Dat de luchtkwaliteit in het park beter was, door alle bomen? Ik zat er fijn en lang. Het is een sfeervol park; leuke kiosken met versnaperingen,bloembakken, stoeltjes en tafeltjes die vanaf 19.45uur allemaal weer werden ingeklapt en opgeborgen. Volgens het informatiebord staan er 4000.

Ik had een heel leuke ochtend achter de rug in Chinatown. Ik waande me echt even in Beijing. Zoveel verschillende soorten Chinezen, oude mensen die vanzelfsprekend de openbare ruimte bevolken, iedereen Chinees; óók de bouwvakkers, het personeel in winkels, de kappers, in de kerk. Ik at er in een Foodcourt heel authentiek écht Chinees, het rook overal ook kruidig, ‘Chinees’, 
dus. 
Er zat een mooi non-binair mens tegenover mij in de metro te lezen. Ik zag mezelf in de spiegeling tussen een vrouwelijke en een mannelijke Boeddha. En ik geloof dat de maand Juni in de hele wereld…nou ja, ‘de westerse’ wereld… Pride-maand is, niet alleen in New York.