donderdag 8 juni 2023

Onverwacht anders





Deze dag gaat erover, dat ik in het gras van Central Park lag: in plaats van de hele dag binnen in the Met
Ratten zag op een pleintje vol rommel en zwerfafval met daaromheen verslaafde, versufte mannen tegen elkaar aan op de banken nabij Harlem: in plaats van dat er een foodfestival zou zijn onder de groene bogen van de treinbrug. Dat ik onverwachts een lange avondwandeling langs de Hudson maakte, weer afdalend naar downtown. 
En toen was het avond.
Ik lag in dat gras, de lucht was helderder en je kon weer gewoon ademen. Het was aan de voeten van het gebouw (de Twin Towers van zandsteen), waar Dustin Hoffmann, Diane Keaton en Paul Simon wonen. Het oerritueel dat ik altijd voltrek, ergens op de wereld, waar ik op dat moment het liefste ben: armen en benen spreiden, met mijn handpalmen plat op de aarde. En dan uitzoomen. Nu was het: ‘Dit ben ik, mirjam ->in Central Park ->New York ->Amerika ->de Aarde ->het Heelal.’