zondag 29 maart 2009

Verjaarspsalm

Vandaag ben ik jarig. Ik heb een felroze hempje aan getrokken en een petrolkleurige zijden blouse met witte stippen en ik voel me helemaal een feestvarken. Nou ja... ik hecht niet zo aan mijn verjaardag, vier het nooit in het openbaar want ik sta niet graag in het middelpunt van de belangstelling. Ik wil wel altijd vrij zijn op deze dag, om te kunnen doen en laten wat ik zelf wil.

Op het zonovergoten terras, onder een blauwe lucht, is mijn verjaarspsalm, psalm 51 geworden, die ik opensloeg. De eerste 7 regels sla ik maar even over, want wie niet goed leest, wordt dan alleen maar overspoeld met een zonde- en schuldgevoel. Maar dan:

Zie, Gij wilt waarheid in het verborgene,
in het geheim maakt Gij mij wijsheid bekend,

Ontzondig mij met hysop, dan ben ik rein,
was mij dan ben ik witter dan sneeuw;

doe mij blijdschap en vreugde horen,
laat het gebeente dat Gij verbrijzeld hebt, weer jubelen.

Verberg Uw aangezicht voor mijn zonden,
delg al mijn ongerechtigheden uit.

Schep mij een rein hart, o God,
en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest;

Dat zijn mooie woorden om een nieuw levensjaar mee te beginnen. Regel 17 van de Psalm zijn de beginwoorden waarmee elke dag in het klooster de dag begint:

Heer, open mijn lippen
en mijn mond zal uw lof verkondigen.

Ik geloof wel in dit motto om de dag mee in te gaan. Er spreekt vertrouwen uit. Dat het mogelijk is om elke dag te loven, in plaats van te klagen en te jeremiëren. Vandaag op mijn verjaardag, spreek ik het nog eens extra uit. Ik ga naar de kathedraal naar de mis. Moeders heeft heel lief een misintentie en zit in dezelfde tijd in Nederland in de kerk. Enige synchroniteit is wel aardig, indien mogelijk. Ach, de zomertijd is ingegaan... Dat betekent dat ze in de kerk zat gedurende de tijd dat ik deze verjaarspsalm las... Ook oké, toch?