Het komt voort uit een soort van antropologische interesse, zoals dat ook geldt voor mijn reislust; kijken naar de kerstreclames. Dit jaar in Nederland voor het eerst als in een soort van filmpremière. Wat is het verhaaltje dat verteld wordt? Dat zegt iets over gedeelde waarden omtrent sentiment en moraliteit.
Bol.com gaat door op de Sint-reclame, het verlangen naar samen-zijn en verbinding. Bij Sint kocht een meisje een rummicubset voor vader en moeder die gescheiden zijn, verpakte de twee helften in aparte cadeautjes die moeder aan vader moest geven en viceversa. En zo kon het gezin verenigd, het spel spelen. Nu doen ze hetzelfde met Sint en Kerstman, hetgeen beantwoordt aan het licht concurrerende sentiment omtrent beide in Nederland.
Albert Heijn houdt het lollig en tovert een sprookje over de broer van de manager, die hulpje van Kerstman is: ‘van je familie moet je het hebben’. Jumbo roept op tot een soort van dankbaarheid, dat je blij bent met wat je hebt, jawel een warm doorsnee gezin om je heen, die in al hun reclames al meedoet, evenals papa, groot Jumbo-fan, maar nu even ‘ontspoort’ in een soort van onverschilligheid.
Mc Donald wijst erop dat alle feestdagen sowieso stom en vervelend zijn en alleen maar dragelijk worden door de hele dag in het licht van een Mc Donald restaurant te zitten.
De winnaar zou voor mij de Hema zijn, die ronduit de boodschap doet, dat alleen de liefde telt: to make you feel my love van Adèle is het begeleidend lied. Een meisje in een ziekenhuisbed hoopt sneeuw te zien, en dat wordt geregeld door Siep en Takkie, de huisdieren van Jip en Janneke; Hollandser wordt het niet.
Altijd tricky wanneer een hoofdpersoon ziek is. Iedereen kan ermee te maken hebben en ‘ze leefden nog lang en gelukkig’ is niet zomaar toepasbaar.
Op YouTube kwam, volgens iemand, de beste Amerikaanse reclame van 2025 langs. Die wil ik wel bewaren in dit blog omdat het begeleidend lied van John Denver is: Sunshine On my Shoulders’ met daarin de zin: If I had a day that I could give you, I’d give to you a day just like today. Eigenlijk is het wel een soort van lijflied van mij; als ik mij op een dag kan koesteren in de zon, hoef ik verder niks meer.
De reclame treft haar doel, je wordt geraakt. Het vertelt ook over het belang en de betekenis van al die sleutelmomenten in een leven, die tezamen jouw identiteit maken. De hoofdrolspeler lijkt ook nog eens op Jane Goodall die dit jaar is overleden. En de reclame komt tegemoet aan haar eigen doel: die auto vergeet je niet zomaar.
