vrijdag 14 oktober 2016

Jamaica say farewell

En toen hoorde ik dat liedje ineens weer, een liedje van lang geleden uit de wereld van Vader en Moeder, als kind gehoord: Jamaica say farewell, gezongen door Harry  Belafonte:

It is sad to say,
I am on my way,
won't be back for many a day,
my heart is down
my head is turning around
I had to leave a little girl in Kingston Town.

Afscheid nemen, onvermijdelijk, je wilt het niet, maar het kan niet anders. Ik herinner me meerdere momenten in mijn leven, waarvan ik ter plekke wist, dat het de laatste keer zou zijn, dat ik het zo zou meemaken. Echt de laatste keer, nooit meer voor herhaling vatbaar.

De andere leek zich daar dan niet van bewust en dan ben je tegelijk waarnemer van dat moment: van jezelf en die andere, en tegelijk handel je naar dat wat dat moment van je vraagt.

En ergens zingt het dan:
It is sad to say,
I am on my way...

Ik geloof dat ik ook altijd mijn moeder de boot op zag lopen, de stoomboot die haar helemaal van Indonesiƫ naar Nederland bracht. Weg van dat warme land naar een volkomen onbekende horizon. Misschien heb ik zo het liedje leren kennen, met dit verhaal erbij.

Ieder mens gaat uiteindelijk alleen een weg. Dat maakt  het liedje zo aangrijpend.