zaterdag 27 april 2024

Koningsdag 2024 in het Goffertpark

Héél handig, dit blog, mijn geheugenarchief. Want nu kon ik traceren dat het in 2018 de laatste keer was dat ik op Koningsdag in het Goffertpark was. Vijf jaar geleden! Wat vliegt de tijd. Ik kwam het park nu op een andere plek binnen dan ik, gewoontedier, het anders altijd deed. Meteen vielen mij de verschillende soorten bomen op, allemaal in dat frisse groen. 

Ik geloof dat ik sinds New York mij op een andere wijze beweeg in een omgeving. Ik zie én de entourage én los daarvan de mensen die zich daarin bevinden en die daar eerder, in het verleden, waren. Dus nu bevond ik mij in dat grote park, waar ook een deel van mijn geschiedenis ligt. Bij de botanische tuin ging ik vroeger met Broer, jonge kinderen nog, naar de blauwe libellen kijken, en nu zag ik er een vrouw op haar stoeltje bij haar koopwaar. Die lange groene bomenlaan was vroeger een ‘gevaarlijk’ gebiedje, waar wij niet mochten komen. En ondertussen was het ‘gewoon’ Koningsdag en véél zonniger dan voorspeld was.

Ergens in het gras liggen, terwijl het zonnetje door kwam, op de achtergrond enige studenten, schat ik in, die het lukte om met bijna helemaal niks toch geld te verdienen. Mensen mochten voor één euro gooien op het hoofd door een bord, naar keuze een representant van Feyenoord of Vitesse; ze juichten en schreeuwden erbij en jutten mensen op om het ook te proberen. Wie zou het meeste aangeschoten worden? Waarschijnlijk een goede ‘rouwverwerking’ omdat vorige week NEC, de Nijmeegse voetbalclub in Rotterdam verloor van Feyenoord, maar ze lekker véél beter waren dan het Arnhemse Vitesse ( van oudsher de rivaal van NEC), die aan de rand van de ondergang staat. Psychologisch slim verzonnen.

Ditmaal had ik, voor het eerst wellicht, het motto om niks mee naar huis te nemen. Alhoewel ik, heel tegenstrijdig, tóch twee boodschappentassen had meegenomen en een spin om iets groters op mijn bagagedrager van mijn fiets mee te kunnen nemen, want je weet maar nooit. En ja, ik heb toch een aantal volstrekt nutteloze dingen meegenomen, die ik in principe helemaal niet nodig heb, allemaal gratis. Welgeteld heb ik 0, 50 cent uitgegeven en nu ik weer binnen ben kletterde er even een regenbuitje. Ik vond het weer een fijne Koningsdag.