donderdag 9 juli 2015

Betoveringen verbreken & de Minion-way

Het is ineens weer het soort weer om 's avonds wat films te gaan bekijken. Na de ruimte en leegte van Terschelling, ben ik er dan nog niet aan toe om mensen met al hun beweegredenen, op het beeldscherm te zien. Dus ik bekeek nog eens de Japanse animatiefilm Howl's Moving Castle van Mayazaki. Het meisje Sophie wordt betoverd en wordt een oud vrouwtje, vlucht de stad uit en komt bij het bewegend kasteel, van buiten een soort grote vogel op meerdere pootjes, van een mooie jonge tovenaar die ook weer betoverd is en in het geheim een lelijke monsterachtige vliegende verenman wordt.

Anders dan in westerse tekenfilms is er geen vermenselijking van dieren, speelgoed, autootjes of anderszins, maar hangt er een mythische tussen-sfeer, waar het kwaad soms letterlijk zwart binnen druipt en binnen drupt. Hoe dit te stoppen, weerstand te bieden, weer terecht komen in de 'gewone' mensenwereld:  dat is hier aanwezig, en ook in Princess Monoke, Spirited Away, Ponyo. Hierdoor weerspiegelen die Japanse animatiefilms veel meer een binnenwereld dan  de Westerse verhaaltjes.

Dat neemt niet weg dat ik een fan ben van de Minions, waarvan nu recentelijk een derde film is uitgekomen. Die Minions, gekke gele wezentjes die eruit zien als grote langwerpige zetpillen met blauwe tuinbroekjes aan, ze kunnen niet praten en communiceren met elkaar door elkaar te duwen, met hun blikken, en hun kreten, brengen me in een heel  goed humeur. Ze bestaan alleen maar als groep, zo lijkt het, zijn anarchistisch zonder veel geweten, reageren primair en slapstickachtig. Ik zag onlangs deel 2.

Soms zou ik wel een Minion willen zijn. En in Howl's Moving Castle is er  een vliegende vogelverschrikker, die later een betoverde prins blijkt. Zo zou ik willen dat het voor sommige mensen is: ineens zijn ze een prins, een koninklijke weg die zich opent.. De bewegingen in een mensenhart en mensenbrein zijn soms zo ontzettend ingewikkeld. Jezelf worden omdat de betovering verbroken wordt, overwinnen omdat je en groupe dezelfde dingen doet en wilt; die Minion-way is er voor de gewone mensen niet. En mensen zijn nauwelijks in staat om de betoveringen waarin ze vaak door hun jeugd ingetrokken zijn en vastgehouden in worden, te verbreken. Zucht.