woensdag 20 januari 2021

Amanda Gorman: The Hill We Climb

Het mooiste van de dag van gisteren, een historische dag hoorde ik telkens zeggen, om de Inaugaratie van Joe Biden en om de avondklok die waarschijnlijk wordt ingesteld, was voor mij Amanda Gorman, de dichter van 22 jaar die stralend, vol gloed en licht haar gedicht voordroeg ‘The Hill We Climb’. Ik heb het op YouTube weer gezien en Trouw zette ook al de tekst op internet en die drink ik in. Deze presentie en deze woorden kunnen je laten leven tot je laatste snik. Ze zetten je in een stroom van wat het is om menselijk te zijn...

Ik wandelde door de sneeuw in de ochtend, drie uur lang totdat deze gesmolten was en ik de bomen hoorde druppen, ik wandelde door de luwten van hoger naar lager over olifantenpaden door de bossen beschut door de wind, ik bleef binnen en zette geen muziek op om de regen te horen tikken en de wind te horen loeien door de bomen...zuchtend wandel ik, witte stenen oprapend en ik vormde daarmee een halve maan op mijn terras en ik denk steeds: alles gaat voorbij, niks blijft...

En elke keer denk ik dan: ik ben er niet aan toe om te babbelen in mijn blog, ik wil stil zijn en in die stilte aanwezig bij alle bewegingen van het leven, het komen en het gaan... Maar Amanda Gorman laat mij zelf weer present zijn in woorden, zoals zij de hele Amerikaanse Natie en iedereen die kijkt mee wil slepen in een stroom van medemenselijkheid en liefde. Zij verwijst naar verwonding en pijn en strijd en gehavend zijn, dat niks volmaakt is, maar het altijd mogelijk blijft: te leven met het verleden, in het heden, reikend naar toekomst die er nooit is. Tezamen; het verleden, heden en de toekomst, ze zijn The Hill We Climb, er is een landschap vol heuvels en daarin vertoeven maakt je onsterfelijk.