In het Gemeentemuseum Arnhem is er in het kielzog van Sonsbeek 2008 , GRANDEUR , een tentoonstelling, genaamd Carried Away, Procession in Art. Meegedragen in de letterlijke en figuurlijke betekenis: je mee laten voeren.
Ik vind het opwekkend en intrigerend, de band die kunst elke keer weer met religie aangaat. Processies zijn van oudsher een katholiek gebruik: heiligenbeelden en relieken die door de straten worden gedragen met muziek en emotie. Francis Alÿs heeft in New York op 23 juni 2002 een moderne processie georganiseerd. Aan het hoofd ervan werd een moderne vrouw als een soort Maria gedragen en achter haar een aantal kunstwerken, waaronder een beeld van Giacometti, Standing Women en Marcel Duchamp. Heeft kunst voor velen dezelfde betekenis als wat voor anderen religie is? Wat is de positie van beide in een gerationaliseerde, technisch en economisch denkende samenleving?
Op deze tentoonstelling moest ik ook aan de thematiek denken van de Dokumenta in Kassel, vorig jaar. Alles is wereldwijd met elkaar verbonden en beinvloedt elkaar.
Heel ludiek was een grote, lichte zachte zwarte bal met een doorsnede van 3 en een halve meter van Yvonne Dröge Wendels. De bal is op allerlei plekken op de wereld geweest en werd door de mensen die er toevallig aanwezig waren in beweging gebracht en doorgerold. Zo werd het een informele ontmoetingsplaats van velen. Er ontstaat door The Black Ball een groepsgevoel en een onderlinge verbondenheid: je laat je meenemen, de bal verleidt je daartoe. Dit is in feite het doel en het tegelijkertijd het hart van alle levende religie.
Ik vind het opwekkend en intrigerend, de band die kunst elke keer weer met religie aangaat. Processies zijn van oudsher een katholiek gebruik: heiligenbeelden en relieken die door de straten worden gedragen met muziek en emotie. Francis Alÿs heeft in New York op 23 juni 2002 een moderne processie georganiseerd. Aan het hoofd ervan werd een moderne vrouw als een soort Maria gedragen en achter haar een aantal kunstwerken, waaronder een beeld van Giacometti, Standing Women en Marcel Duchamp. Heeft kunst voor velen dezelfde betekenis als wat voor anderen religie is? Wat is de positie van beide in een gerationaliseerde, technisch en economisch denkende samenleving?
Op deze tentoonstelling moest ik ook aan de thematiek denken van de Dokumenta in Kassel, vorig jaar. Alles is wereldwijd met elkaar verbonden en beinvloedt elkaar.
Heel ludiek was een grote, lichte zachte zwarte bal met een doorsnede van 3 en een halve meter van Yvonne Dröge Wendels. De bal is op allerlei plekken op de wereld geweest en werd door de mensen die er toevallig aanwezig waren in beweging gebracht en doorgerold. Zo werd het een informele ontmoetingsplaats van velen. Er ontstaat door The Black Ball een groepsgevoel en een onderlinge verbondenheid: je laat je meenemen, de bal verleidt je daartoe. Dit is in feite het doel en het tegelijkertijd het hart van alle levende religie.