Ik kreeg net een lift van een jongen die bij TomTom werkt. Hij heeft iets gestudeerd van technische computerkunde en dat betekent dat je je zowel met de hardware en de software van het geheel bezig houdt. Elke twee jaar wordt er een nieuwe generatie TomToms op de markt gebracht en elke drie maanden worden er gegevens in de TomTom ge updated.
TomTom wil niet alleen een besturingsmechanisme zijn, die je de weg wijst van punt A naar B. Nee, TomTom is een eigen computer met eigen netwerken. Je kunt van alles verzinnen om mensen steeds meer en beter aan de TomTom te krijgen. Bijvoorbeeld: buienrader proberen te 'monteren' op de TomTom, zodat mensen straks kunnen weten dat er, zeg over 10 kilometer een regenbui is. Of de TomTom kan je vertellen dat je nú moet vertrekken, wil je om 17.00 op punt B. zijn. Of de TomTom zegt 's ochtends: Wacht nou nog maar een half uur, want die file daar, is dan opgelost en zo kom je toch op dezelfde tijd op je bestemming aan.
Hoe meer mensen aan de TomTom zijn, hoe accurater alle kennis van de snelwegen en provinciale wegen zal zijn. Nú weet men al waar rotondes in gewone kruisingen veranderen en omgekeerd en waar een weg plotseling een eenrichtingsweg is geworden, omdat de auto's met TomTom zo rijden. Ze sturen nu nog een mensjes om dat te controleren, maar zo meteen hoeft dat niet meer.
De TomTom is geen Big Brother die jou individueel kan volgen. Dat moet niet, want dan gebruiken minder mensen de TomTom. Boeven bijvoorbeeld. Zij bij TomTom krijgen al vragen van de politie of zij een TomTom willen opspeuren. Maar dat doen ze niet en ze kunnen het niet: met opzet zo geprogrammeerd, natuurlijk, want het zou wél kunnen.
Zijn visioen is dat het straks over 10 jaar mogelijk wordt, dat er zoiets gaat bestaan als individueel openbaar vervoer. Het is dan mogelijk om 'auto's' te laten rijden zonder bestuurder daarin. Die 'auto's', daar stap je in, en die haken zichzelf op een snelweg vanzelf in elkaar en worden een soort treintjes. Dat zal ook weer andere verkeerstromen geven. Je toetst in waar je heen moet, dat ding komt voorrijden en hoppa! Het technische punt is nog, dat zo'n auto moet weten waar de weg is.
TomTom moet zó werken, dat iedereen daar blindelings op vertrouwt en niet eigenzinnig gaat denken: Nou ik luister niet, ik doe tóch maar iets anders dan de TomTom dicteert. Nú blijkt uit onderzoek dat al drie kwart van de mensen ontdekt dat de door de tomtom gegeven route inderdaad het beste is. Als TomTom straks bij iedereen is geinstalleerd, dan kan men vanuit TomTom ALLE verkeer regelen: mensen overal naar toe sturen voor een optimale route.
Het lijkt me heerlijk gerusttellend om bij TomTom te werken. Omdat de weg die je uitstippelt voor jezelf en anderen, steeds voorspelbaarder en steeds duidelijker wordt en je steeds meer constructieve gegevens van anderen kunt verwerken voor die Weg. Bij TomTom werken geeft je als vanzelf een optimistisch en positief wereldbeeld: onderweg zijn, dat is een genot. 1500 mensen in Nederland behoren bij die gelukkigen, die zijn van de TomTom.
TomTom wil niet alleen een besturingsmechanisme zijn, die je de weg wijst van punt A naar B. Nee, TomTom is een eigen computer met eigen netwerken. Je kunt van alles verzinnen om mensen steeds meer en beter aan de TomTom te krijgen. Bijvoorbeeld: buienrader proberen te 'monteren' op de TomTom, zodat mensen straks kunnen weten dat er, zeg over 10 kilometer een regenbui is. Of de TomTom kan je vertellen dat je nú moet vertrekken, wil je om 17.00 op punt B. zijn. Of de TomTom zegt 's ochtends: Wacht nou nog maar een half uur, want die file daar, is dan opgelost en zo kom je toch op dezelfde tijd op je bestemming aan.
Hoe meer mensen aan de TomTom zijn, hoe accurater alle kennis van de snelwegen en provinciale wegen zal zijn. Nú weet men al waar rotondes in gewone kruisingen veranderen en omgekeerd en waar een weg plotseling een eenrichtingsweg is geworden, omdat de auto's met TomTom zo rijden. Ze sturen nu nog een mensjes om dat te controleren, maar zo meteen hoeft dat niet meer.
De TomTom is geen Big Brother die jou individueel kan volgen. Dat moet niet, want dan gebruiken minder mensen de TomTom. Boeven bijvoorbeeld. Zij bij TomTom krijgen al vragen van de politie of zij een TomTom willen opspeuren. Maar dat doen ze niet en ze kunnen het niet: met opzet zo geprogrammeerd, natuurlijk, want het zou wél kunnen.
Zijn visioen is dat het straks over 10 jaar mogelijk wordt, dat er zoiets gaat bestaan als individueel openbaar vervoer. Het is dan mogelijk om 'auto's' te laten rijden zonder bestuurder daarin. Die 'auto's', daar stap je in, en die haken zichzelf op een snelweg vanzelf in elkaar en worden een soort treintjes. Dat zal ook weer andere verkeerstromen geven. Je toetst in waar je heen moet, dat ding komt voorrijden en hoppa! Het technische punt is nog, dat zo'n auto moet weten waar de weg is.
TomTom moet zó werken, dat iedereen daar blindelings op vertrouwt en niet eigenzinnig gaat denken: Nou ik luister niet, ik doe tóch maar iets anders dan de TomTom dicteert. Nú blijkt uit onderzoek dat al drie kwart van de mensen ontdekt dat de door de tomtom gegeven route inderdaad het beste is. Als TomTom straks bij iedereen is geinstalleerd, dan kan men vanuit TomTom ALLE verkeer regelen: mensen overal naar toe sturen voor een optimale route.
Het lijkt me heerlijk gerusttellend om bij TomTom te werken. Omdat de weg die je uitstippelt voor jezelf en anderen, steeds voorspelbaarder en steeds duidelijker wordt en je steeds meer constructieve gegevens van anderen kunt verwerken voor die Weg. Bij TomTom werken geeft je als vanzelf een optimistisch en positief wereldbeeld: onderweg zijn, dat is een genot. 1500 mensen in Nederland behoren bij die gelukkigen, die zijn van de TomTom.