dinsdag 8 september 2009

Emancipatie

Gisterenavond bij de eerste Pauw & Witteman van het seizoen,de voetbalvrouwen die - ook voor het eerst - de harten van Nederland sneller doen kloppen. Wat hing er een prettige dynamische energie in die studio! In een notendop deed de coach aan analyse omtrent de emancipatie der geslachten naar volkomen gelijkwaardigheid.

In Nederland verloopt die emancipatie via het oprukken van het feminime bij mannen. Dus 'vrouwelijk' zijn is done. In Duitsland echter verloopt dezelfde emancipatie via het masculine: mannelijkheid bij vrouwen is in. Kijk naar naar Angela Merkel zou ik zeggen, de theorie lijkt mij te kloppen. En Wouter Bos, die zo naarstig poogt een lieve man te zijn die gewoon zijn zwakke kanten toont aan het volk.

Welnu: als men wordt uitgedaagd en het wordt je heet onder de voeten, dan ga je zitten in je comfortzone: Nederlandse vrouwen zullen daarom eerder de passiviteit zoeken, terwijl Duitse vrouwen de agressiviteit zoeken, want dat wordt daar onzichtbaar maatschappelijk toch het meest gewaardeerd. Van deze theorie zijn de Nederlandse voetbalvrouwen doordrenkt en ze weten nu tijdens een wedstrijd op de juiste momenten wél agressief te zijn. Heerlijk, iedereen glunderde.

Jeroen Pauw haalde een van de voetbalvrouwen naar voren:
- Jij bent ook nog theoloog?
- Nou, ik ben er nog voor aan het studeren.
- O, dus dan heb je God bijna gevonden.
- God heeft mij allang gevonden.
- En wat doe je nu als jullie scoren, sla je dan een kruisteken?
- Nee, dan juich ik. Wat is er nou zo bijzonder aan?
- Nou ik zie bij het mannenvoetbal toch niet iemand ook theoloog zijn!

Wat voor een werelden botsen hier! Het laat zien dat theologie ver van het volk afstaat. Ik begrijp Jeroen Pauw heel goed, zijn verwondering en bevreemding. Maar mijn sympathie ligt toch bij deze voetbalvrouw. In haar komen twee verschillende werelden samen. Goed, hoe zij niet mee gaat in de lacherigheid van Pauw en gewoon haar ding doet en dat zegt: 'God heeft mij allang gevonden.'

In haar is de emancipatie voltooid: ook die van het serieus nemen van religie en godsdienst in een wereld die naarstig zoekt naar..., maar bang is voor wollig en zwak en wereldvreemd te worden versleten. Hier heeft het feminiene aspect van de mens nog heel wat terrein te winnen, aan alle kanten. Wanneer er een man opstaat die theoloog is, en die ook voetballer is, dan weten we dat ook deze emancipatie voltooid is.