donderdag 26 februari 2015

Dominante vrouwen

O,o,o... wat vind ik het toch moeilijk om boos te zijn. Ik leef me meteen in de ander in, denk dan te weten waarom de andere iets doet of zegt, al komt iets niet leuk uit de hoek voor mij. Om dan te zeggen: dit is de grens en nu verwacht ik iets van een excuus... Soms dan kan het niet anders en is die vraag er ook uit voordat ik daar erg in heb. Dan denk ik: goed zo, je stelt een grens, dat is nou eenmaal nodig. Maar iets in mij is liever grenzeloos. Dat is helemaal niet goed, want daar word je onzichtbaar van.

Zo gebeurde het me dat vrijwilliger T. terwijl ik nog eens de gang van zaken rondom een kapotte microfoon (nota bene: zo'n geluidsversterker, zodat je overal goed verstaanbaar bent!), aan het uitleggen was, ze in het heetst van de woorden ongeduldig tegen me zei: 'Je bent een slechte beheerder!'. Dat schoot in het verkeerde keelgat dus ik zei meteen terug: 'Ik word niet gauw kwaad, je kunt alles tegen me zeggen en overleggen, maar dat neem je terug!'

Ahum. Dan is dat gezegd en dan moet je je daar dus aan houden... Maar je wilt ook niet uit elkaar gaan met kwade koppen. Dus zij zegt op het einde van de middag: je kent me toch, dat komt er zomaar uit, ik zeg altijd recht voor zijn raap wat erin me opkomt, je bent een goede beheerder, maar dat vind ik nou eenmaal slecht. Ik terug: 'Nou, dat  klinkt  al anders. Ik wil gewoon niet dat je dat ooit nog eens zegt. Ik zeg toch ook niet tegen jou: je bent een slechte vrijwilliger?... Nou ja,  laten we het maar niet groter maken, dan het is.'

Ahum. De echte kou was wel uit de lucht. Thuis denk ik dan: O! die dominante vrouwen! Het was namelijk één van de incidenten op die dag. Gek, hoe een dag soms een thema kan hebben. En dat ik dan nog een keertje tegen mezelf moet zeggen: nee, dat is écht de grens. Ik wil écht niet dat iemand dat tegen me zegt. Wat vond ik het fijn, toen ze vandaag meteen toen ik binnen kwam naar me toe liep, een arm om me heen legde en zei: 'Je bent toch niet meer boos op me? Ik meende dat niet!.'

Ja, dan is alles weer goed, echt goed.