Dit is eigenlijk een Halloween-plaatje, want het betreft hier een dode vogel die ik vorig jaar ofzo, op een pompoen buiten zette. Het is toch de kern van Halloween: het enge en unheimische en vreemde mengt zich met de schijnbaar onverstoorbare dagelijkse gang van zaken.
Ik weet niet of deze plaatjes gegenereerd zijn door A.I. of dat het er écht zo was: een doek over het Vrijheidsbeeld en de toren in Rockefeller Center, over een Metro-trein en de Raging Bull, symbool van het financiële centrum, in vlammen. Toeristen willen zich graag laten fotograferen onder zijn ballen voor voorspoed. Al even Halloween-achtig, denk ik nu, wie wil daarvoor nou in de rij gaan staan?
Ondertussen was het in de Hoge Veluwe mooi herfst.
Het uitzicht op het binnenpleintje in het oude gedeelte van museum Kröller Müller was op haar mooist, met dat vlammend rood tegen de muren, de knoesten van bomen, het geel verkleurde riet.
Zou Franz Kafka deze ets uit 1888 van James Ensor gekend hebben en zou hier de inspiratie zijn gekomen voor zijn beroemde verhaal Die Verwandlung uit 1915, waar Gregor Samsa veranderd is in een insect? Een onberispelijke handelsreiziger die zijn familie onderhoudt, maar die dezelfde familie op wil ruimen, weg wil werken, als ze ontdekt hebben dat hij veranderd is. Rücksichtlos, zoals familie kan zijn.
Halloween is overal aanwezig; weg van menselijke warmte en waardigheid; het verval. Daarom past het zo goed bij de herfst.
PS