woensdag 11 januari 2017

Naar India?

Soms gaan dingen in een sneltreinvaart. Leidinggevende kwam naar het Wijkcentrum om mij te condoleren. En hij had al een persoonlijke condoleancekaart gestuurd naar me, de eerste die binnen was gekomen. Hij vroeg hoe het met me ging. Ja, gek is het. En alles staat op zijn kop, alles is veranderd. Hij kon er nu van mee praten, want ook hij heeft te horen gekregen dat er na de reorganisatie geen plaats meer is voor hem. Ik stond er eigenlijk beter voor, dan hij, hield hij me voor, er waren meerderen wegen die ik nog kon bewandelen. En zolang als hij er nog was, wilde hij me heel graag helpen.

Ik vertelde hem dat de laatste maand alleen maar in het teken van Moeder had gestaan, en dat alle veranderingen op mijn werk verbleekten bij dat Grote: Weten dat Moeder zo zou overlijden en dat het toen ook gebeurde... Ik was wel toe aan vakantie, zei ik hem, ik had al een rondreis gezien door Noord-India, dat leek me een mooie bestemming, ook omdat het een van de laatste reizen was die Moeder met Vader heeft gemaakt, en dat de Taj Mahal en ook de tempels in Zuid-India behoorden tot de mooiste dingen, die ze gezien had, dat had ze nog gezegd, ergens in die laatste maand.

Per mail had ik al gevraagd of ik vrij kon hebben, maar niet aan hem. Ter plekke zei hij: ik geef je hierbij vrij, ga maar boeken. Dus... Slik, o hellep! Dus als het allemaal lukt, dan laat ik me zo meteen 17 dagen rondreizen en zie dan in sneltreinvaart allemaal highlights: Delhi een dag , de woestijnstad Jaipur, een vogelreservaat Keoladeo, het tempelcomplex vol erotische beelden van Kharuorajaho, de stad van de levenden en doden Varanasi...

Eigenlijk niks voor mij, want doorgaans hou ik van een slow tempo, lekker op mijn gemak. Maar nu wil ik me wel letterlijk bijna, mee laten slepen, zelf helemaal niet te hoeven nadenken of iets organiseren, het allemaal over je heen laten komen. Ook als een soort van verkennende rondreis. Mocht India, het staat al heel lang op mijn verlanglijst, mij bevallen dan weet ik zo meteen al van enige hotels die daar op die plekken staan en ik ga daar alvast zeker vragen, hoe duur een overnachting is op eigen gelegenheid...

Nou moet het nog wel gaan lukken. Ik heb nu geen paspoortgegevens bij me, en kan dus nog niet gaan boeken. Ik ga er nog een nachtje over slapen, en als ik morgenochtend daar verrukt van wakker word, ja, dan...!