donderdag 17 september 2015

Heel Holland Bakt

Eindelijk heb ik er dan twee afleveringen van gezien, de nieuwe van dit seizoen,  van  Heel Holland Bakt. Het valt binnen de categorie: Als ik een tv had gehad, dan had ik elke zondag gekeken. Van meerdere kanten had ik al gehoord, dat dit toch écht wel een leuk programma is. Ik haalde mijn schouders op: Tja het zal wel, je kunt niet alles meemaken. Dat blijft ook zo, maar ik begrijp wél heel goed nu, waarom 2 miljoen Nederlanders aan de buis gekluisterd zijn.

Een mooi zonnige en zomerse kasteeltuin. Daarin staat een grote witte tent met daarin 10 pasteltinterige mini-keukens. In iedereen zijn er weke, zoete dromen en mijmeringen om uitzonderlijk te zijn: en nu dus de droom  een keukenprins of prinses te zijn.. Wat stemt gelukkiger dan zoete lekkernijen bakken, je kunde en je fantasie te etaleren en helemaal los te gaan in spectaculaire baksels, om de zinnen te strelen?

En dan loopt Martine Bijl daar tussen door, soms nuchtertjes vaststellend dat de zoete droom uit elkaar spat. Soms bijna letterlijk, de taart of de koekjes zakken in, vallen uit elkaar, kleven vast aan de bakplaat, zijn halfrauw, brokkelen  af, branden aan. Grrrr.... zoals het leven zelve is.  Dan troost ze de would be-prins of -prinses, ze assisteert door onhandig het baksel mee vast te houden, ze levert een touwtje voor een telkens afzakkende bril, gaat ondeugend mee, maar net niet ordinair, als het gaat over de gleufjes in het koekje, of ze wel diep genoeg zijn.

Jan Slagter, de omroepbaas van MAX wilde haar persé als presentatrice. Martine Bijl zei afhankelijk resoluut nee, zonder ook maar iets van de Engelse versie gezien te hebben, maar hij kroop door het stof en heeft haar met een delegatie overgehaald. Wat een mensenkennis heeft die man. Alleen zij, creëert het juiste universum. Zoals ze dat ook deed, als boegbeeld van Hak.'U moet de groenten van Hak hebben', pas jaren later hoorde ik dat ze dit zei, en niet de groeten deed.

Ook daar de landelijke idylle, waar ene meneer de Haan, de landbouwer doorheen stuntelde, samen met Martine. die alles begreep en wist dat er tóch de beste en lekkerste groenten van zijn land kwamen Dit is de geruststelling die elk mens nodig heeft: 'iemand waakt over je' en tegelijk moet je het toch allemaal zelf doen. Wat je ervan bakt, moet blijken, maar alles is al fijn met die warme aanmoediging: Bakken maar!