maandag 23 november 2020

Muiten: It is well with my soul

Dit is heel wonderlijk. Ik droomde heel levensecht dat ik in de oude kloostertuin was bij het klooster van de Kapucijnen, waar ik ooit een kamer bewoonde. Maar de tuin was groter en ruimer met veel gras en minder omsloten. Daar zag ik Janus ineens lopen, de oude tuinman. Maar hij was niet oud: hij was vitaler dan dat ik hem ooit gezien heb, met een witte blouse aan in zijn broek gefrommeld en met kaplaarzen aan.

Janus! riep ik, hoe gaat het met je, ben je hiernaartoe terug gekomen? Ja, ik miste het zo, zei hij. Het was er wel anders dan indertijd. Hij had nu een kamer die drie keer zo groot was dan toen, want ze hebben binnen verbouwd, maar hij weet dat in een deel ooit, Cornelie , daar woonde. Hij begreep niet veel van de nieuwe organisatie die er nu zat, niemand begon ooit een praatje met hem. Ik liep steeds met hem mee, terwijl hij van het ene naar het andere liep: naar een schuurtje en hij woelde er in een bak aarde. Hij zette er een experiment op, voor in de moestuin: verschillende mengsels van grond en dan kijken wat het beste zou gaan groeien. Er zitten hier heel veel muiten zei hij en hij keek me er lachend bij aan.

Muiten? Wat zijn dat, zo stond ik op het punt om hem te vragen. Maar toen werd ik wakker. Muiten?... Zou dat woord bestaan, zouden het een soort mollen of muizen zijn?... Ik keek op internet en zag staan: Muiten by Lilian Rotich. Ik kwam in een YouTube-filmpje waar gezongen werd in een tuin waar een vrouw loopt, zoals Janus liep, in het gras, op het Afrikaanse platte land in een moestuin en ze zingt: Be patiƫnt, God is in control. Vlak naast dat filmpje verschijnt een ander: Hugo Bonville met het Mormon Tabernacle Choir: een kerstvertelling over het ontstaan van de hymne: It is well with my soul.

Het brengt mijn eigen ervaring in herinnering: dat wanneer het helemaal donker om je heen is (de schrijver van de hymne was op zee, op de plek waar vier kinderen van hem verdronken waren. Hij besloot niet de diepte in te kijken en de woorden stroomden binnen), er een stem in je kan klinken die dan inderdaad zegt: it is well with your soul. Ik zou er bijna christen van worden: dat geboorteverhaal in de stal, de geboorte van licht, hoop en liefde en alle parafernalia eromheen in kersttijd in het Westen, zoals zo’n groots opgetuigd koor en een prachtige vertelling... 

Cornelie in mijn droom was de professor op de theologische faculteit van de vergelijkende godsdienstwetenschappen. En ‘muiten’  als werkwoord betekent: in opstand komen tegen de heersende autoriteit en macht; rebellie.