zaterdag 25 januari 2025

Aimée de Jongh in de Kunsthal


In de Kunsthal las ik de volledige Graphic Novel van Aimée de Jongh, Dagen van Zand. Een jonge fotograaf wil een reportage maken over wat de Dust Bowl is gaan heten in delen van Amerika. Ik zat er met een koptelefoon op met geluiden van wind en zand en echte beelden en filmpjes uit die tijd.
Ik zag ooit een filmpje over hoe zij de beweging van zand heeft bestudeerd om het getekend te krijgen.
Aimée de Jongh is hiermee definitief internationaal doorgebroken en nu heeft zij dus ook een overzichtstentoonstelling van heel haar werk in de Kunsthal. Ze woont in Rotterdam en heeft een Indische achtergrond; haar vader, kunstschilder, is geboren in Batavia.


Na Dagen van Zand uit 2021, maakte ze Zestig Lentes, iets heel anders; over het liefdesleven van een zestig jarige en nu is er Lord of the Flies, prominent op de schappen in Boekhandels aanwezig. Al in 2014 had ze het lef om aan de uitgever van dit beroemde boek van William Golding, dat over jongens gaat die in de wildernis na een schipbreuk trachten te overleven, te vragen of ze een stripversie mocht maken. Die weigerde, maar kwamen na het succes van Dagen van Zand zelf vragen of ze dat alsnog wilde. De eerste druk van 6000 exemplaren was  binnen twee dagen uitverkocht.


Ze keerde daarvoor ook terug naar de aloude techniek van pentekeningen die ze daarna inkleurde, zo’n moment om weer te zien dat Graphic Novel een kunstvorm is.


Ze maakte ook een boek waar ze zelf in voorkomt, als degene die over een vluchtelingenkamp in Griekenland verslag wil doen. Meteen zie je dan hoe tekeningen zoveel meer informatie kunnen geven; voordat je dit allemaal in woorden hebt beschreven, ben je pagina’s verder.

  
Ze is ook animator en illustrator en maakt filmpjes en deze vond ik erg intrigerend; je ziet tegelijkertijd de kop van een eend en een haas en ze sterven.’Janus’ heet het.