woensdag 29 mei 2024

Twee eenden & een vos


Ik zit op een kussen op de grond te lezen, waggelen er ineens pal voor mijn neus, twee eenden de tuin in. Dat heb ik hier nog nooit gezien.


Ze gaan een beetje op onderzoek uit, pikken wat met hun snavels in de grond en stijgen dan op, wég zijn ze. Nu snap ik dat dit die grotere vogels zijn die ik met regelmaat tussen de bomen zie vliegen.
Dit alles tussen twee zware regenbuien door. Ik ben benieuwd waar zij schuilen.

PS: Ik neem mijn boek weer ter hand en lees dan dit. Sommige vogels hebben een aardig paradijselijk leven en anderen niet. Dat geldt overigens voor alle dieren en mensen.
(Uit: Annie Dillard; Waterspiegelingen / Pilgrim at Tinker Creek)


PS2: Gisterennacht liep ik in het pikkedonker naar de bosrand en weer terug en pal voor mijn huisje struikelde ik zowat, ik meen dat we elkaar hebben aangeraakt, over ‘het silhouet’ van een vos. Natuurbeleving; de  vossen lopen dus nog rond hier, maar hebben hun route moeten aanpassen door een nieuwe achterbuur.