woensdag 28 maart 2012

Selexyz

In Trouw vanochtend reacties van lezers wat zij van een boekhandel vinden. Dit omdat Selexyz, een van de grote boekenketens, op instorten staat. Is dat erg of niet? Hoe moet het verder met de boekhandel, wordt het langzaam maar zeker voornamelijk bestellen bij bol.com? Toen ik pas vertelde aan iemand daar voor het eerst wat besteld te hebben zij ze bezwerend: dat is helemaal niet goed voor de boekhandels! Om me daarna de tip te geven dat je er ook heel goed kunt zoeken naar tweede handsboeken. Bij bol.com dus.

Mijn laatste ervaring met Selexyz was negatief. Helaas. Ik zocht het boek dat de Nobelprijs van literatuur gewonnen had in 2011, Tomas Tranströmer dus, maar de naam was me ontschoten. Degene aan wie ik het vroeg wist van niks. Nou zijn mijn eisen helemaal niet hoog. Dat je niet alles kunt weten, logisch. Maar als een boekhandelaar of iemand die daar werkt niks weet van de Nobelprijs Literatuur, dan ga je toch denken. Overijverig ging ze in de computer kijken, maar dat wil je niet. Mijn hersentjes zelf hadden eerder dan haar de naam toch gevonden. Bleek het niet in de schappen te staan. Maar ze kon het wel bestellen. Dat wil je ook niet.

Ik dus naar de concurrent, boekhandel Roelants, voorheen de Oude Mol, die ook genomineerd was voor de beste boekhandel van het jaar. Niet gewonnen, geloof ik, want ik heb ze er niks over zien melden. Daar stond de dichtbundel tot 2 keer toe, gewoon in de schappen. Ik besloot het nog niet te kopen en te wachten tot de Boekenweek. Die wil je dan belonen met een aankoop, maar die waren nu weg, die verkópen dus boeken!

Lang geleden heette die grootste boekhandel in mijn stad nog geen Selexyz. Ze hadden toen wel deskundige verkopers. Ik weet nog dat een medewerker van de Feeks, de vrouwenboekhandel, de overstap maakte. Men sprak er schande van, intern. Zij had de stap gemaakt naar het groot kapitaal, in plaats van voor het idealistisch-feministisch collectief. Ik begreep het wel: ze zou daar de inkoop van een hele afdeling verzorgen, ze had ineens een betaalde baan en was ook af van al die ellenlange emotionelerige wekelijkse vergaderingen, waar subtiele hiërarchie het voor haar ook niet echt mogelijk meer maakten om nog door te groeien in het boekenvak.

Ik vraag me nu af waar ze gebleven is. Al reconstruerend lijkt het erop dat ze zo ongeveer verdwenen is, toen die boekhandel in handen van Selexyz kwam. Toen er ineens een koffie en drankjes en gebakcirkel midden in de boekhandel kwam. Waar weinig mensen zaten. Tja, als Selexyz zou verdwijnen, ontstaat er wel een ruimtelijk boekengat in mijn stad. Maar ik weet niet of ik die boekhandel zelf zou missen.