maandag 17 augustus 2009

Nieuws

Vroeger zegde ik de krant altijd af als ik op vakantie ging. Toen vergat ik het een keer en bemerkte bij thuiskomst dat het best leuk is om oude kranten in vliegende vaart allemaal door te nemen. Als ik weg ben wens ik verstoken te zijn van nieuws, want nieuws maak je zelf en wereldnieuws is ook maar een selectie van het gigantisch vele dat elke dag gebeurt.

Vroeger kon ik nog weleens krantenartikelen bewaren, maar god, meestal ligt het er maar en gooi je het alsnog weg. Deze keer besloot ik zomaar wat uit te scheuren, het in een blog te vermelden, dan is het bewaard en dan gewoon 'leuk' nieuws wat me opvalt. Hier komt het dan.

Een foto op 1 augustus van Obama die aan een ronde tuintafel met opgerolde hemdsmouwen en zo ook vice president Joe Biden, een biertje drinkt met de zwarte professor Henry Louis Gates en de witte politieagent James Cowley, die hem onterecht had opgepakt in zijn huis. Obama had het politieoptreden als dom uitgeroepen en de media maakten er een bijna rassenrel van. Ik was voordat ik op vakantie ging benieuwd hoe Obama zich eruit zou redden en dit is slim, heel slim.

In dezelfde krant fotootjes van opgedirkte Chinese meisjes op een catwalk. Zoals in de film: little miss sunshine, te volwassen femme fatales. De titel van het stukje viel me op: Hoop voor Chinese meisjes. Hoezo?! Volgens Christien Baart is er wellicht reden tot vreugde, want hieraan is te zien dat meisjes tegenwoordig even welkom zijn in China als jongetjes en niet meer tweederangs zijn. Ik weet het niet hoor.

Dan een foto van 5 jongeren in fantasy-gothic stijl, klaar voor het summerdarkness festival dat in het weekend van 8 en 9 augustus in Utrecht plaatsvond. Naast de concertzalen, deden o.a. ook de Domkerk, het Catherijneconvent, de Kunstacademie mee aan het evenement. Leuk. Wellicht was ik gaan kijken als ik in Nederland was geweest.

Heel leuk, op 10 augustus: een foto van wijngaarden in Toscane met geluidboxen. 48 boxen op een oppervlakte van anderhalve hectare in Il Paradiso di Frassina. Het blijkt dat de druiven beter groeien bij het luisteren naar Mozart!

Tot slot een foto van Jan Leugs, lachend tussen de winkelschappen met koffiepakken in de hand. Hij is 98 (!) jaar, zijn rijbewijs is net voor vijf jaar verlengd, hij is vakkenvuller bij de C1000. In een klerenkast hangen de jurken van zijn vrouw die 3 jaar geleden is overleden en met wie hij 72 (!) jaar getrouwd was. Zij heeft al die kleren zelf gemaakt want ze was een gediplomeerd coupeuse. Om haar te eren, daarom hangen die kleren er nog. Greetje heet ze en die reed ook nog auto tot haar 88 ste. Het stukje eindigt aldus: 'Soms hoort hij haar 's ochtends nog roepen, vertelt hij ontroerd. 'Jan, d'r uut. Je moet d'r uut.'

Is dit nou allemaal komkommernieuws? Wat mij betreft zou de helft van de krant altijd ook uit dit soort berichten mogen bestaan. De orginaliteit van mensen blijkt vaak pas, als je inzoomt op het kleine. Daar heb ik graag weet van, van iets nieuws.