Ik was op weg naar Flushing Meadows, dacht ik, en toen stopte de trein; het had een delay. Uit de krakende microfoon snapte ik niet het hele verhaal, sommigen stapten meteen uit, anderen bleven zitten. Dat laatste deed ik aanvankelijk ook, maar toen duurde het me te lang en besloot om te kijken hoe het er bovengronds uitzag: zó dus. Europese maatvoering met veel bomen langs de stoepen.
Maar eerst deze mozaïeken, nog ondergronds. Er is aardig wat kunst in de metro, meestal staat de kunstenaar vermeld, nu zag ik het niet. Vond het wel meteen intrigerend; gebouwen, een schildpad, menselijke en organische vormen, hier is iets aan de hand.
Ik was in de historic districts van Park Slope, Carrol Gardens en Cobble Hill beland. Het heeft een hoogteverschil, het loopt geleidelijk af naar de rivier. Hier, in Brooklyn, hebben de eerste Europeanen zich gevestigd en hun nazaten leven er nog steeds. Dus de bevolking is hier overwegend wit. Ik liep langs een presbyteriaanse kerk waar een nieuwe banner werd bevestigd: Welcoming. Diverse. Inclusive.
Parafernalia in de voortuintjes, ik besloot mezelf op de foto te zetten.
Ik kwam er de boekhandel tegen, die ik vorig jaar al genoteerd had, omdat ik de naam zo goed vind: Books are Magic. Binnen een heel goed assortiment met interesse voor feminisme, Lghbtq+, poëzie, politiek, filosofie. Overal roze kaartjes in de schappen met aanbevelingen. Ook deze intrigerende categorie:
Ik kwam er meerdere kerken tegen en zag zelfs Franciscus van Assisi staan, dat voelt dan toch als een ontmoeting met een dierbare bekende. Een andere kerk heet St Agnes, en dat lijkt mij dan te gaan om de vriendin van Clara van Assisi. Of beter gezegd: ze zijn elkaars zielsgenoten, zoals Clara schrijft aan Agnes, ik heb ooit een leesgroep, waar we haar brieven lazen, begeleid.
En ik kwam de kerk tegen die mij vorig jaar raakte. Het was toen ook de verassing dát ik zo’n kleinschalige kerk vond in het moderne New York.
Zo’n tijdscapsule naar een schat aan verhalen, kleurrijk en compact bij elkaar, in de glas-in-lood ramen afgewisseld met het reliëf van de kruisweg, een doorlopend ‘stripverhaal’ aan alle kanten.