maandag 9 september 2024

Blue skies

 


Het is al meer dan 25 jaar geleden, dat een piloot in het vliegtuig dit zei: ‘we vliegen zo Europa binnen en sinds kort kan ik dat zien omdat er een grijze wolk van smog boven hangt’. 
Soms zijn er in Nederland ook blauwe luchten, maar ook weleens niet en dan is het gewoon geworden om te constateren: dat is de luchtvervuiling.
Hier is de lucht altijd intens blauw en alle kleuren scherp. Dit zie ik bij het ontwaken.

En zo was het tijdens de oefening waar ik toevallig tegenaan liep, bij het Lincoln Center, vlak voor zonsondergang , een rituele dans voor 9/11.

 En toen ik de metro uitkwam en de dunste wolkenkrabber van de wereld zag uitsteken boven Central Park. En op de Grand Bazaar, die elke Zondag gehouden wordt op een basketbalveld en in de school.

En later in de middag, wandelend over Columbus Avenue, waar ook nog straatverkopers de junk uit hun auto er pal achter haalden. Ik kocht er een vilten, met de hand gemaakt muisje in kerstkleding. Merry Christmas! zei de bijna tandenloze verkoper, met zeer getaande bruine huid en een soort van cowboyhoed op.


Iets verderop bleek er ook nog een straatmarkt te zijn.


Een vrouw naast mij met een rollator stond uitbundig mee te swingen. 


Er lopen overal zoveel alleen gaande vrouwen: dit is New York!