dinsdag 17 september 2024

Mexico


Ik stapte per ongeluk een halte te vroeg uit en was ineens in Mexico. Ik dronk er horchata, wat ik vroeger toen ik kind was, dronk in Spanje. Hoe smaakte dat alweer? Ik geloof dat het een amandeldrankje is.
 


Vroeg in de avond keerde ik ernaar terug en het was velen malen drukker. Mexicaanse muziek, de sfeer van een zwoele zomeravond. Ik haalde eten bij een vrouw, wier kar mij overdag was opgevallen. Wat zijn die ronde oranje koekjes? Het bleek wortel gemengd met aardappel te zijn. En die gele puntige gevalletjes? Een soort van geroosterde pitten. Haar kraam wordt geteisterd door duivenpoep, van de duiven die op de overkapping van de metro uitgang leven, zag ik vanaf het bankje waar ik aan het eten was. Toen ik wachtte op het eten kreeg ik ook nattigheid op mijn schouder. 
Terwijl ik at, hoorde ik het klikken van stenen achter mij. Er werd een soort van Rummicub gespeeld.
Ik at geen Mexicaans, dit kwam uit Equator.