woensdag 14 augustus 2024

Compressie


 En zo eindigde ik de dag; in Brooklyn Bridge Park, met uitzicht op het Vrijheidsbeeld, de East River, Brooklynbridge. 


En elke dag begint in mijn straatje, waar op de hoek een moestuintje is, die hoek om en ik ben in ‘Little Bangladesh’. Tot middernacht zijn de twee winkels waar ik het meeste 
kom voor de dagelijkse boodschappen open en zijn er mannen met Indiase taalaccenten op straat.

Elke dag kijk ik in de drie dozen, waar alles één dollar kost. Blauwe bessen, kersen, sinaasappels, enzovoort. De metro stopte op een station, zodat ik nu zag dat de skyline van Manhattan in de verte te zien is, en ik zo’n klein buurtje zag dat ingezoomd, er Europees uitziet. Maar dit is New York: pal erachter een woonflat.


Op het strand had ik alle vier de boeken mee, die ik hier gekocht heb; ik kon niet kiezen. In mijn boshuisje lees ik ook altijd meerdere boeken tegelijk.


Het is het grootse en het kleine, alles op één dag te zien en te beleven, de zee, de rivier, rommelige straten en magistrale architectuur… en dan de mensen erin, met zo’n variatie, zoveel talen… het is alsof de hele wereld hier aanwezig is, in compressie.