maandag 26 augustus 2024

Nabucco


Ik heb nog nooit een opera in het geheel bekeken of bijgewoond. Te duur om het live mee te maken en ik kon het geduld niet opbrengen om op YouTube meer dan twee uur te gaan kijken. Maar nu is het anders. Het Lincoln Center heeft nu tien dagen lang een Summer HD festival : producties die het afgelopen jaar door het Metropolitan Opera zijn uitgevoerd worden er vertoond, er staan 2500 stoelen. Aanvankelijk zat ik op een steen erbuiten, want ik moest nog wat picknickend eten. Alle stenen om mij heen waren bezet.


Het zal wel de zwoele zomeravond zijn, en gezamenlijk kijken met zoveel mensen; ik vond het nu adembenemend. Het was ondertiteld en dan maak je dus een verhaal op muziek mee, waar de emoties dichterbij je komen dan wanneer je een boek leest. Het was Nabucco van Verdi en sommige melodieën kende ik al wel. Zoals het lied van de Hebreeuwse slaven, gevangen door Babylon. Eerlijk gezegd maakte het altijd een beetje een opgeblazen indruk op mij, zoals ‘opera’ in het algemeen, zoveel bombast, dacht ik altijd. Maar nu voelde ik hoe actueel en bij de tijd het ook is: een volk dat lijdt en verlangt naar bevrijding…


Tot mijn verassing zie ik op YouTube een uitvoering in exact hetzelfde decor als wat ik gezien heb, maar dan in een uitvoering van  22 jaar geleden. Kennelijk is het een klassieker in hun repertoire. Dat verklaard ook, dat het daarom zo perfect is opgenomen, met de juiste close-ups en dan weer uitgezoomd. Wat ik hoorde was intenser en levendiger gezongen, maar voor de herinnering is deze wel oké.